Jeg går på Niels Brocks handelsgymnasium og skal i forbindelse med undervisningsforløbet starte egen bvirksomhed med min ´"studiegruppe" på 4 medlemmer inkl. mig selv.. i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at få noget feedback af nogle garvede hoveder på nogle fundamentale ideer og koncepterm, vi har snakket om i gruppen. så skriv hvis du har kritik eller har en vurdering af, om ideerne er bæredygtige og slf financielt overkommelige - evt. om der er chancer for sponsorater.. det skal lige siges at vi ikke har mere end 3000-6000 kr. at gøre godt med med. ideer: - cd slibning.. vi køber udstyr til op imod 3000 kr. og tilbyder cd slibning for private og biblioteker. - produktion (og evt. internetsalg) af montør til at sætte et lille anlæg på cyklen. Ideen har vi fået ud fra det faktum, at det bliver stadig mere populært blandt unge at høre musik udendørs, hvilket mange i dag benytter mobiler med ringe lyd til. Det vil kræve samarbejde med et firma, der laver små anlæg (som dem til iPods) som evt. vil skulle ændre en smule på en model, så den bliver kompatibel med montøren. Dette projekt forudsætter slf et samarbejde med et firma til produktion af montører og et til forsyning af anlæg, som er villige til at investere i projektet. - produktion af rengøringsspand med et aflukket rum i hjørnet, som kan tømmes fra siden og tilføres ekstra vand fra hovedrummet. Ideen er, at bliver vandet beskidt, behøver man ikke hælde hele spanden ud for at fylde den op igen. Kunne man give ideen til et firma, der laver rengøringsartikler og aftale et afslag i pris og ret til at videresælge? I øvrigt har jeg dette spørgsmål: hvordan sikre vi, i tilfælde af at to sidstnævnte ideer bliver igangsat, at de firmaer, vi arbejder sammen med ikke "stjæler" vores ide og lukker os ude? Er det umiddelbart nemt for dem at omformulere ideen lidt og sælge den selv? Jeg håber at nogen ser dette indlæg og ser i så fald frem til at høre fra jer. På forhånd tak. |
Hej med dig.
Spændende projekt-oplæg.
Model 1 - CD slibning.
Lav en undersøgelse af markedet. Har biblioteket/video-udlejerne ikke sådan et anlæg selv?
Ellers lyder det som en rigtig fornuftig idé med et lavt kom-i-gang-budget - og resten er ren manpower.
Model 2 - Minianlæg til cyklen
Er der et marked her? Det vil i min verden være endnu en dims, der skal puttes i tasken - sammen med telefon og cykellygter. Og der kan fåes små fixe højtalere til Ipod'en. Der skal nogle vægtigere argumenter til - men kan I komme op med dem, synes jeg da bare, I skal ud og snakke med f.eks. fagblade for cyklister eller et par cykelklubber om deres holdning til idéen.
Model 3 - Rengøringsspand.
Den dømmer jeg ude. Rengøringsfirmaet bruger andre menneskers vand og afløb - så de vil næppe bruge tid (=penge) på at stå og åbne og lukke sindrige mekanismer. Skal denne idé sælges må det være med en øko-tanke som argument.
I ønskes alt godt - og jeg glæder mig til at følge Jer
De bedste hilsner
LotteA