Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg låne rente og afdragsfrits, fra mine forældres holdingselskab?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil gerne høre om det er muligt for mig at låne fra mine forældres holdingselskab gerne rente og afdragsfrit?
 
Jeg skal bruge pengene til indskud i mit eget holding, hvis det altså har noget at sige. Måske der er en anden løsning?
 
Mvh
 
Kim Sand Sørensen
 
 
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Nej det går ikke.
 
Et selskab må ikke yde lån til eller stille sikkerhed for aktionærer, anpartshavere, bestyrelsesmedlemmer eller direktører i selskabet eller et moderselskab til dette. Et selskab må heller ikke yde lån til eller stille sikkerhed for den, der er knyttet til en person, som er omfattet af 1. pkt., ved ægteskab eller ved slægtskab i ret op- eller nedstigende linie, eller som på anden måde står den pågældende særligt nær.
 
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Herudover anerkendes rentefrihed heller ikke i den situation. Du kan derimod låne pengene af dine forældre personligt og ved at lave lånet på anfordringsvilkår kan det også gøres rentefrit. Prisen for det er selvfølgelig at dine forældre skal betale udbytteskat for at få pengene ud i privat regi.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

dvs. at det vi kom frem til var at mine forældre ikke kan låne mig penge fra deres Holding til mig personligt?
Kan deres Holdingselskab, købe fx 49% i mit holdingselskab og jeg derigennem får pengene sådan, altså ca. 62.000 kr? til at føre videre ned i driftselskabet? Jeg ønsker jo bare ikke at mine forældre ejer mere end 49% at mit Holding.
 
MVH
 
Kim Sand Sørensen
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/26/2006 1:26:42 PM Forfatter: Kim Sand

Hej

dvs. at det vi kom frem til var at mine forældre ikke kan låne mig penge fra deres Holding til mig personligt?
Kan deres Holdingselskab, købe fx 49% i mit holdingselskab og jeg derigennem får pengene sådan, altså ca. 62.000 kr? til at føre videre ned i driftselskabet? Jeg ønsker jo bare ikke at mine forældre ejer mere end 49% at mit Holding.
MVH
Kim Sand Sørensen

Det kan du godt men det vil være en dårlig ide. Ved at eje 49% af dit holdingselskab får dine forældre også andel i 49% af værditilvæksten og det er vel ikke meningen. Det kunne så løses ved at du - når du efterfølgende skal erhverve aktierne fra dem ("igen"), alene betaler de 62.000 og får resten som gave fra dem peronoligt, men det koster 15% i gaveafgift.
 
Det er som nævnt mest fordelagigt at de låner dig pengene privat person og person imellem.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)