Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan skaffer jeg kabital

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Sep 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg drømmer om at starte mit eget autoværksted, men mangler lidt kabital...

Hvordan gør man når man skal låne penge til opstart af firma... skal jeg låne dem privat og smide dem i firmaet eller kan man låne pengene i firmaet...

Det kan godt ske at det er et underligt spørgsmål! Men jeg håber på at i vil hjælpe mig!

Mvh JM

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal nok starte med at udarbejde et budget for, hvad du skal bruge af kapital (etableringsbudget). Et autoværksted er jo en større investering. Samtidig bør du også udarbejde et driftsbudget, så du kan se, hvordan det forventligt kommer til at løbe rundt i nogle år frem i tiden.

Når man starter som selvstændig og skal låne et større beløb er det i 99,9% af tilfældene en rigtig god ide selv at kunne skyde nogle penge i projektet. Projektet får mere realitet og seriøsitet over sig. Ved mindre lån baserer udlånere sig oftere på din privatøkonomi og de reelt ikke så interesseret i selve projektet - måske af pligt, men så heller ikke længere. Jeg vil anslå, at du skal bruge en del penge, kik på din opsparing.

Du har flere muligheder for at skaffe kapital: Banklån, private lån, medinvestor(er) og samarbejdspartner(e).

Banker er i øjeblikket lidt forsigtige med udlån på grund af den generelt lidt usikre økonomi i landet. Men hænger projektet sammen vil de altid gerne tjene penge.

Private lån, du optager til at starte din virksomhed kan være en mulighed, men du skal i langt højere grad være opmærksom på, hvad du skriver under på af betingelser og hvad du betaler for lånet. Pas på ved lån af familie og venner. Det kan give problemer hvis du får økonomiske problemer i firmaet.

Medinvestorer kan være mere interessante, da det er nogle, der indskyder pengene i projektet og ikke i dig privat. Så står de som medejere men deltager ikke i det daglige arbejde. Så kan der være mere rene linier, hvis der går noget galt og hvis du undgår at underskrive kautionserklæringer eller lignende så har du også en mulighed for at komme helskindet ud af det hvis det går galt.

Samarbejdspartnere kan være interessante, hvis du slår dig sammen med andre, hvor I driver forretningen sammen og derved er flere om at få det til at fungere. Det er så mere medinvestorer, der også deltager i det daglige arbejde.

Selvom du naturligvis tror på din ide er det stadig nødvendigt at du også har med i overvejelserne hvad der kan ske, hvis der går noget galt. Det behøver jo ikke at være din skyld at det sker - du skal bare overveje, hvordan du kommer ud af det uden at du slås fuldstændig omkuld økonomisk.

Men start med dine budgetter. Når de er på plads (tal eventuelt med en revisor eller en anden, der ved noget om det) og forbered hvordan du vil præsentere dit projekt. Udarbejd en prioritering over, hvor du kan/vil ansøge om lån og så er det i gang. Får du et nej et sted kan du forsøge et andet sted. Får du et nej, så spørg nysgerrigt ind til en begrundeles (undgå en fornærmet eller ærgerligt udtryk) og vurder det bagefter i relation til din plan. Det kan være, at du mangler noget i din plan. Så kan du gøre noget ved det inden du taler med den næste.

Pøj pøj. Jeg håber at du får succes med realisering af din drøm!

Hilsen Jakob

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)