Jeg sidder med en lidt træls sag nu. Min far havde startet et enkeltmandsfirma og havde investeret i lidt forskelligt udstyr/varer. Han døde i sidste måned uventet af hjertestop og nu er jeg ved at skulle afvikle firmaet for boet.
Mit spørgsmål går primært på hvad vi i boet skal gøre med det varelager der er tilbage. Firmaet har jo fået penge tilbage i moms på varernes produktionsomkostninger - men vi kan ikke længere opkræve moms da firmaets CVR er lukket pr. dødsdagen. Hvad gør vi så?
Håber på lidt feedback - også gerne ud over spørgsmålet, hvis der er nogle faldgruber vi skal være opmræksom på.
Jeg vil foreslå dig at tage fat i det lokale erhvervsåd, de har sikkert kontakter der kan hjælpe jer af med de resterende produktionsudstyr, varer og få solgt kundesegmentet inden det mister sin værdi. Hvis din far havde revisor på kan han evt også være behjælpelig med afviklingen.
Der skal vel laves momsindberetning/afregning for den momsperiode hvor virksomheden varaktiv.
Da jeg som halvårs-momsregistreret afmeldte moms pr 1.4. i år, så lavede jeg bare en alm momsindberetning her pr 1.7. Denne indeholdt (man det kan Skat ikke se ud fra de tal de har fået) også en sidste faktura med moms på de sidste småting i virksomheden "Inventar overtaget privat" + moms.
Jeg vil gætte på at Skat accepterer at I sælger udstyr/varer og skriver moms på før I 'lukker' momsregnskabet. Alternativt vurderer I udstyr/varer og medtager 25% i momsafregningen. Herefter tilhører udstyr/varer boet lissom alt andet. Men jeg er ikek helt sikker på proceduren, så tjek med Skat først.
Jeg ved at i også kan vælge at lave en omdannelse i forbindelse med dødsboet såfremt i ønsker at drive virksomheden videre, så på den måde kan i faktisk lave et generationsskifte i forbindelse med den beklagelige hændelse der er sket.
Her vil det være klogt at spørge en advokat og hører om det mere praktiske i det.