Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregler ved afholdelse af kurser i udlandet

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 26. Aug 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået lidt modstridende informationer omkring reglerne for moms ved afholdelse kurser i udlandet og derfor håber jeg at kunne få afklaret, hvordan reglerne er.

Jeg afholder som enkeltmandsfirma et kursus i Italien, hvor deltagerne (fra forskellige lande indenfor og udenfor EU) deltager i et kursus indenfor foto på et hotel i Italien. Kurset afholdes dels på hotellet og i området og det starter på hotellet og slutter på hotellet og der er ikke transport inkluderet. Ydelsen består af ophold på hotellet og mad i 4 dage samt indholdet af kurset, som jeg afholder.

Ved et opkald til told og skat fik jeg at vide, at da kurset afholdes i Italien så skulle jeg svare Italiensk moms af ydelsen og ikke dansk. Ved et andet opkald fik jeg at vide at jeg skulle svare dansk moms af kursusgebyret og kunne betale det Italienske hotel uden Italiensk moms ved at opgive mit SE nummer til hotellet. Jeg har fået bekræftet fra hotellet at de vil lade mig betale uden Italiensk moms ved at de får mit SE nummer opgivet.

Jeg kunne ringe en gang til told og skat for at få et tredje svar og det vil jeg også gøre, men det kunne være interessant at få nogle andre, som måske har direkte erfaring til at svare på dette spørgsmål.

På forhånd tak.

Mvh,

Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:16

Hej!

Jeg mener, at du skal svare italiensk moms af ydelsen.

Tilmeldt 26. Aug 08
Skrevet kl. 15:26

Tak for svaret. Dvs. jeg skal oprette et Italiensk firma for at afholde et kursus i Italien selvom jeg har et dansk firma, som jeg har oprettet med det formål at kunne afholde sådanne kurser i forskellige lande indenfor og udenfor EU? Hvad hvis et af mine kurser blev afholdt i to forskellige lande, som f.eks. Frankrig og Italien i bjergene på grænsen mellem de to lande. Skulle jeg så dele kursusafgiften op på de to lande? Eller er kriteriet hvor kurset starter? Kurset kunne i teorien starte i Frankrig i det givne eksempel og slutte i Italien. Et kursus kunne også foregå i Norge eller på Island som jo er udenfor EU.

Det er jo et mareridts scenarie der udspiller sig her med en virksomhed som min.

Mvh,

Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:34

Hej!

Nej..du misforstår mig.

Du faktuerer inkl. italiensk moms. Dine kursister kan så under visse omstændigheder søge

den italienske moms retur. Det samme kan du på de udgifter inkl. italiensk moms, som

du afholder.

Hotellet kan godt fakturere dig excl. moms, men du skal altså beregne moms overfor kursisterne. 

Tilmeldt 26. Aug 08
Skrevet kl. 16:35

Hej igen,

Ja, det gør jeg sikkert Surprise. Måske du kunne udpensle det for mig, så jeg forstår præcist, hvad du mener?

Lad mig lige klargøre, hvad situationen er: Jeg har en kursuspris på f.eks. 850 euro og den betaler de så til mig. Jeg har f.eks. en udgift på hotel og forplejning på 300 euro (incl. VAT), som jeg betaler til hotellet uden lokal VAT (var min opfattelse). Dvs. beløbet til hoteller er 250 euro excl. VAT. Skal jeg beregne dansk moms af totalbeløbet (altså 20% af 850euro) og betale dette beløb ind som dansk moms?

Mvh,

Hans

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:04

Når vi taler om "ydelser", som f.eks. kursusvirksomhed, skal man afgøre, hvor ydelsen forbruges henne. Eller hvor leveringsstedet er. Og det er i dit tilfælde Italien. Det vil sige, at du ikke skal skrive dansk moms på din faktura, men måske - måske ikke - italiensk moms. Det vil sige, at du er nødt til at registrere dig som momspligtig i Italien. Det lyder i mine ører helt hen i vejret, jeg vil prøve at se, om jeg kan finde ud af, hvad andre virksomheder med kurser i udlandet gør, for jeg tror ikke på, at de alle følger reglerne - det kan være, at der er en eller anden undtagelse. Eller måske en bagatelgrænse, du kan komme ind under.

SKAT har skrevet et mareridt af en vejledning om emnet "moms af ydelser". Hvis du ser (side 51 allernederst) her:

http://www.skat.dk/Vejledninger/Erhvervsserien/Enr_22_ver1_2.pdf

kan du se, hvad de skriver om sagen.

Skulle du få lyst til at gå i lag med de italienske skattemyndigheder omkring momsen, så kan du starte her:

http://www.agenziaentrate.it/ilwwcm/connect/Nsi/

Held og lykke med det - jeg skriver et indlæg igen, hvis jeg skulle finde nogen, der har en pålidelig genvej/omvej.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:30

Hej!

Ja...det lyder helt hen i vejret som Anette også skriver.

Prøver også lige at checke op på det.

Tilmeldt 26. Aug 08
Skrevet kl. 11:34

Hej Anette,

Mange tak for dette svar som satte en hel masse på plads for mig, specielt vejledningen om moms af ydelser. Sådan som jeg læser den så skal jeg ikke beregne moms af kursusafgiften, hvis jeg lavede en tilsvarende workshop for fotoentusiaster i Danmark og at der derfor som hovedregel heller ikke skal beregnes Italiensk moms for en tilsvarende workshop i Italien. Som jeg læser det skal jeg betale udgifter til hotel incl. moms både hvis det blev afholdt i DK og i Italien. For Italiens vedkommende skal jeg så undersøge om hovedreglen rent faktisk gælder der.

Er det korrekt forstået?

Mvh,

Hans

Tilmeldt 26. Aug 08
Skrevet kl. 11:34

Hej Peter,

Se mit svar til Anette. Er du enig i min konklusion?

Mvh,

Hans

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:04

Jeg mener ikke, du har ret, Hans. Men på den anden side er kombinationen af de to emner "undervisning" og "levering i udlandet" noget kompliceret, så det kan godt være, at det er fordi, jeg mangler nogle oplysninger. SKAT har lavet nogle eksempler, som viser, hvornår der skal og ikke skal afregnes moms. Du kan se dem her:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=382759&chk=201418#pos

Så hvis vi ser på skemaet mener jeg, du hører til i den allernederste række, altså: Faglig uddannelse, rettet mod virksomheder med det formål at tjene penge. Og så skal du betale moms, hvis du afholder kurset i Danmark. Og tilsvarende skal du følge de italienske regler, hvis du arbejder i Italien. Der er udbredte misforståelser om dette, og i dit sted ville jeg skrive til SKAT (pr. almindelig brev) og få et skriftligt svar. Så vidt jeg kan se, omfatter den ellers fornuftige regel om bindende svar ikke momsspørgsmål. Ellers havde det været løsningen.

Men som sagt: Jeg tror ikke, at alle de, som holder kurser i udlandet rent faktisk registrerer sig med udenlandske momsnumre, så måske vi kan få et tip fra andre Aminoer: Hvad gør I?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)