Jeg har fået lidt modstridende informationer omkring reglerne for moms ved afholdelse kurser i udlandet og derfor håber jeg at kunne få afklaret, hvordan reglerne er.
Jeg afholder som enkeltmandsfirma et kursus i Italien, hvor deltagerne (fra forskellige lande indenfor og udenfor EU) deltager i et kursus indenfor foto på et hotel i Italien. Kurset afholdes dels på hotellet og i området og det starter på hotellet og slutter på hotellet og der er ikke transport inkluderet. Ydelsen består af ophold på hotellet og mad i 4 dage samt indholdet af kurset, som jeg afholder. Ved et opkald til told og skat fik jeg at vide, at da kurset afholdes i Italien så skulle jeg svare Italiensk moms af ydelsen og ikke dansk. Ved et andet opkald fik jeg at vide at jeg skulle svare dansk moms af kursusgebyret og kunne betale det Italienske hotel uden Italiensk moms ved at opgive mit SE nummer til hotellet. Jeg har fået bekræftet fra hotellet at de vil lade mig betale uden Italiensk moms ved at de får mit SE nummer opgivet. Jeg kunne ringe en gang til told og skat for at få et tredje svar og det vil jeg også gøre, men det kunne være interessant at få nogle andre, som måske har direkte erfaring til at svare på dette spørgsmål. På forhånd tak.
Mvh, Hans |
Hej!
Jeg mener, at du skal svare italiensk moms af ydelsen.