Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tænk jer om når i navngiver det personligt ejede firma..

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Aabybro
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Hej alle

Jeg vil lige fortælle en lille historie fra det virkelige liv, om hvordan jeg netop har måttet hoste op med 25000,- + moms for at beholde det firmanavn som jeg troede var mit fra starten.

Jeg er ikke bitter overhovedet - men en smule ærgerlig over at jeg ikke var mere vågen på området omkring "sikring" af firmanavnet.

Jeg registrerede i 2005 domænet www.bamsefabrikken.dk og startede dengang mit firma op i det små og i personligt regi, firmaets navn blev Bamsefabrikken /v Peter Ibsen.

De næste par år gar det godt og www.luftfabrikken.dk er nu også kommet til og flere "fabrikker" er i støbeskeen.

I 2007 bestemmer jeg mig for at omdanne til selskabsform under navnet Ibsens Fabrikker og med disse "fabrikker" som binavne under hovednavnet Ibsens Fabrikker.

Så er det at jeg finder ud af at et firma har registreret firmanavnet BAMSEFABRIKKEN således at jeg jo nu pludselig slet ikke ejer navnet/ rettighederne som jeg gik og troede at jeg gjorde.

Det er altså tilsyneladende således at hvis du registrerer dit firma under et navn - så kan et selskab uden problemer sætte sig på dit firmanavn, jeg tror faktisk slet ikke at de (firmaet) blev gjort opmærksomme under registreringen at der kunne være en personligt ejet virksomhed der hed det samme.

Jeg endte som sagt med at måtte betale 25.000 + moms og advokatomkostninger.

Kald mig bare dum... men jeg vil alligevel opfordre de som har det gode firmanavn til at sikre sig imod at ende i samme situation.

Ibsen

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 10:26
AV - dyr lektie, men tak for tippet til os Amino folk :-)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:04

Det er godt nok ærgeligt, at sådan noget kan ske! Hold da op ;´-(

Mit logo har jeg patent på men jeg må ærligt sige, at det første jeg gør i morgen, er at sikre mig at mit navn "er mit" og så det samme ikke sker for mig.

Tak for dit indlæg!

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 19:28

Hej Peter, jeg er lidt nysgerrig. Hvem brugte navnet først? Dig eller det andet selskab?

Men ja en sur omgang.

Fra Aabybro
Tilmeldt 11. Jul 06
Skrevet kl. 10:27

Jeg registrerede i 2005 i personligt regi - og i 2006 blev det så registreret af et andet firma.

Fra Kbh
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 13:56

Hvad er det så man skal gøre?

Jeg synes ik du kommer ind på, hvad du konkret manglede at gøre fra start?... Ej, heller helt hvad det var du blev nødt til at gøre for at få det igen/stadfæste det var dit.

Fra Aabybro
Tilmeldt 11. Jul 06
Skrevet kl. 22:37

Ja hvad skulle jeg have gjort...?

Jeg skulle måske have gjort mit firmanavn til et Trademark .... men det er ikke lige det første man vil bruge penge på som nystartet.

Men det er ikke det der er essensen her, der hvor jeg synes der er noget galt, det er når den lille iværksætter som starter ud i det små bestemmer sig for et godt firmanavn til han ENKELTMANDSFIRMA som passer til det produkt han sælger, jamen så kan han altså ikke beskytte sig mod at et etableret SELSKAB går ind og registrerer selvsamme navn.

For at få det igen måtte jeg betale 25000 + moms og advokatomk. til det SELSKAB som havde registreret navnet et år efter jeg gjorde det første gang i PERSONLIGT/ENKELTMANDS - regi.

Gav det mere mening?

Fra Århus
Tilmeldt 10. Dec 05
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 22:57

Jeg har prøvet noget lignende, men nåede at rede det inden detik galt.

Dengagn vart det enste man havde som personlt ejet selskab et momsnummer registreret hos Skat, når selskabsstyrelsen oprettede et nyt selskab undersøgte de ikke en gang om der var et CVR-nummer med samme navn. Så jeg lavede en varemærkeregistrering på firmanavnet og logo, det koster omkring 2500,- hvis der så er en der efterfølgende registrere et selskab med det tilsvarende navn ( det kan de godt for selskabsstyrelsen er ikke de skarpeste på det felt der hedder navnerettigheder, man har nærmest indtryk af at de totalt ligeglade) MEN en varemærkeregistrering er stærkere end en selskabregistrering og man har derfor retten til navnet.

Men det kan være svært at få godtendt et varemærke fordi patent direktoratet er meget grundige inden de udsteder varemærkebeviser.

Ovennænte omhandler kun DK, men man skal overveje hvor langt ud i verden man skal beskytte sit navn "bamsefabrikken" er der nok ikke den store risiko ved uden for Skandinavien, indtil man er blevet et godt brand

Jeg sikrer mig altid med varemærke + domæne + firmanavn, så er man sikker.

Dokumentation på at man har anvendet firmanavnet i markedsføring er også altid godt at have, husk at sikre at der er dato på.

problemstilling kan også være et argument for at oprette et selskab. 

Hilsen IDzone ApS - Improve RFID Rita Westergaard www.rfid-idzone.dk
Tilmeldt 14. Feb 08
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 08:02

Jeg har det lige præcis det samme problem mit firmanavn, som er et personligt ejet firma er 8 mdr, efter blevet registreret som et aps.

Syntes det er svinsk, knokler dag og nat for at få mit firma op og køre, og har ikke kapital til et aps, så da jeg fik mit CVR nummer i januar og mit firma startede op, sendte jeg en ansøgning ind og har fået det registreret som et registreret varemærke.

Men det beskytter ikke ens navn, fordi firmaet ikke er i den produkt klasse, som jeg har beskyttet mit navn med.

Det er rigtig frustrerende, har nok at tænke på og så får man lige sådan en ting på halsen.

Ringede og snakkede med den person som har registreret firmaet som et aps og han fortalte han havde registreret det ved hjælp af en revisor, imens havde jeg skrevet herinde på amino, og en advokat tilbød at skrive et brev. Det blev gjort.

Men det endte bare i personen ringede igen og snakkede om jeg havde stukket ham i ryggen, og alt muligt fis, og hvis han fik hovedpine af at skulle skifte navn, skukke han sørge for jeg fik hovedpine.

Det pisser mig rigtig meget af, men har ikke råd til at tabe et retssag, hvis jeg rent juridisk ikke kan gøre noget.

B.

Shape the future, or die trying 8-)

Fra Fredensborg
Tilmeldt 3. Aug 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 15:14

Hej - kan se at tråden er lidt gammel, men vil gerne høre om der er nogen der vide hvad man skal gøre for at beskytte mans navn i europa. Jeg har arbejdede med min lille firma PonyParadise.dk i et år. Havde overvejet længe om jeg skulle købe alle domainnavn relateret  til den (kan ikke får .com), men gjørde det ikke mht budget. Nu kan jeg se at der er en lille UK internet butik PonyParadise.co.uk  åbner snart.  Vil gerne beskytte navnet Pony Paradise i alle Skandinavia og nord Europa.  Vil faktiske gerne også have UK, men ved ikke om det er muligt nu. Er det ikke rigtigt at varemærke i Danmark vil kun hjælpe mig i Danmark?

tak på forhandet

Wendy

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)