Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nye regler for indskud i selskaber

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvem kender lidt til de nye regler for indskud i selskaber som er under udarbejdelse pt.?

Hvor finder man disse oplysninger ?? 

mvh   Geeked 

Tilmeldt 22. Aug 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:48

Mig bekendt er der ingen nye regler for indskud i selskaber.

Måske du forveksler det med de nye regler for tilskud i koncernforhold, som trådte i kraft 1. januar 2007?

Det er kompliceret stof, så jeg vil anbefale at du får rådgivning af en revisor. I korte træk går det dog ud på at selskaber der indgår i et koncernforhold i visse situationer kan overføre penge frit imellem hinanden som tilskud uden at modtagerselskabet bliver skattepligtigt af tilskuddet. Der er dog en række krav, herunder at selskaberne skal indgå i sambeskatning og at selskaberne er moder-datter eller har fælles moderselskab (søsterselskabet).

Fordelen ved reglerne er jo at hvor skattefrit udbytte indenfor et koncernforhold kun går opad i koncernen kan det skattefri tilskud også gå nedad i koncernen eller til et søsterselskab (op til en fælles moder og dernæst ned til søster)

Men igen... det er kompliceret stof og det er relativt nye regler uden så meget praksis endnu... Så søg professionel bistand.

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Skrevet kl. 13:08

Jeg mener nu, at idag er kapitalkrav 125.000 for at oprette et APS og at der fremkommer ny selskabslovgivning en gang om ??

Hvad er indskudskapitalkrav her?

mvh   Geeked 

Tilmeldt 22. Aug 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:21

Nåeh.. Det er bare kapitalkravet du tænker på.

Nej, der er intet ny under solen her. Det er fortsat 125.000 for Anpartsselskaber og 500.000 for Aktieselskaber. Det er ikke beløbsgrænser som bliver reguleret årligt. Det er kun når de politiske vinde blæser og de kære politikere mener at det skal være enten lettere eller sværere at stifte selskaber.

Der er dog en lille krølle, men det er vist mere praksisændring end egentlig regelændring:

Tidligere når man nystiftede et selskab, så sørgede man altid for at indbetale de 125.000 med en lille overkurs til at dække rådgiver-omkostninger til selve stiftelsen. Eksempelvis: Man indbetalte 130.000, men fik kun for 125.000 anparter. Dermed havde selskabet 5000 i fri kapital til at dække advokatregningen for stiftelsen. Nu er det accepteret bare at indbetale 125.000 selvom selskabet så reelt har et kapitaltab i samme øjeblik det bogfører advokatregningen som en skyldig udgift.

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Skrevet kl. 13:32

Jeg læste engang, at indskudskravet måske helt bortfaldt og at man så nemmere kunne stifte et firma som selskab.

Dog kan jeg ikke finde teksten og måske er der ikke belæg for ændringen. 

mvh   Geeked

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 13:37

Martin_B:

Det er kun når de politiske vinde blæser og de kære politikere mener at det skal være enten lettere eller sværere at stifte selskaber.

Og de vinde blæser pt. i retning af at det skal være lettere (se bl.a. http://www.eogs.dk/sw31723.asp). Som det har været diskuteret herinde nogle gange, tyder meget på, at kapitalkravet for anpartsselskaber bortfalder og at det lempes for aktieselskaber. Ikrafttrædelsestidspunkt er usikkert, men det er nok inden for overskuelig fremtid (et års tid eller noget i den retning).

Dette er dog kun en af flere ændringer i selskabslovgivningen. En af de øvrige kunne være adgang til under visse betingelser at yde aktionærlån.
Fra København
Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 13:38

Ser ud til at der kun er snak om at fjerne de krævede 125.000. Google kapital krav 2009 og du kan læse mere. (f.eks. her http://www.finansnyheder.dk/news/shownewsstory.aspx?storyid=9751657 )

Nu mindes jeg også at nogle på amino.dk har udtalt at de bliver fjernet, jeg vil dog bare gætte på at folk har misforstået snakken om at fjerne det, og så den realitet at det bliver fjernet.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 13:44

Loven ser ikke ud til at blive færdig til 1/1-09 så det ligner tideligst fra 1/1-10 det sker og rygterne siger det nok først bliver senere.

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Skrevet kl. 13:46

Så må vi alle vente og se hvad der fremkommer og det sker nok også først fra år 2010.

mvh   Geeked

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)