Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Endnu en tråd fra en rki registreret: Oprettelse af bankkonto, uden kredit. Umuligt?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Sep 07
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har prøvet at søge på emnet, men har ikke fundet noget der lige passer... så her kommer endnu en tråd, omhandlende rki og opstart af virksomhed.

Jeg er netop blevet momsregistreret, og har fået god respons på mine ting fra kunder og potentielle kunder. Jeg har stort set alt på plads, men så kommer der et vigtigt punkt: Banken.

Jeg skal have oprettet en bankkonto, med tilhørende netbank. Intet lån, ingen kassekredit. Bare en helt alm. konto, der kan fungere som nemkonto, og hvor kunderne kan indbetale til. 

Jeg havde - naivt nok - troet at det bare var at ringe til min bank (der desværre hedder DanskeBank), og få det oprettet mod et oprettelsesgebyr. Men nu erfarer jeg, at det koster en del penge at have en erhvervskonto hos dem. Derfor skal jeg finde en anden bank.

Mit problem består i, at jeg desværre stadig står i rki for omkring 20.000 kr,  samt  hænger med på noget af min ekskærestes gæld, der alt i alt er på ca. 25-30.000 kr. Sidstnævnte betaler han af på hver måned, men jeg står jo stadig med på det. Jeg har betalt en del gæld af igennem en længere periode, og gjort alt hvad jeg kunne for at få det væk. Nu er der kun ovenstående tilbage, samt et banklån.

Jeg har af samme årsag et 30 timers/ugt. job ved siden af min virksomhed. Jeg har valgt ikke at sætte en masse penge i det, og i stedet tage det stille og roligt. Både for at kunne betale det sidste gæld af så hurtigt som muligt, men også for ikke at stifte ny gæld. 

Men vil det være svært for mig at få lov til at åbne en erhvervskonto i en "fremmed" bank på baggrund af disse oplysninger? Det er som sagt udelukkende en alm. konto, der kan fungere som nemkonto, samt bruges til indbetalinger fra kunder. og så evt. et hævekort. og selvfølgelig en netbank. Jeg er lidt nervøs for at skulle rundt og spørge, da jeg ikke synes det er fedt at stå i rki. Jeg VED at det lukker mange døre, og derfor gør jeg naturligvis alt for at få det bragt ud af verdenen.

Alternativt: Kan man bruge en privatkonto som virksomhedens nemkonto? Jeg har jo allerede min lønkonto som min private nemkonto. Så kan man evt. bruge en anden konto som firmaets nemkonto? Det skal jo bruges, ved momsafregningen etc. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:58

Hej!

Det kan godt blive svært ja....har en kunde, der lige har fået konto i Nordea, selvom RKI-registreret.

Ellers brug da din private konto, såfremt det er et enkelmandsfirma vi taler om.

Tilmeldt 10. Sep 07
Skrevet kl. 12:05

Peter - Revisor:

Hej!

Det kan godt blive svært ja....ar en kunde, der lige har fået konto i Nordea, selvom RKI-registreret.

Ellers brug da din private konto, såfremt det er et enkelmandsfirma vi taler om.

Men også når der netop IKKE er tale om nogen form for kredit eller "ting" der kan overtrækkes?

Min plan b er netop at bruge den private konto, til rki posterne er betalt helt væk. Det var først meningen at jeg netop ville have dem helt ud af verdenen først, men så skete der diverse der førte til at opstarten skete nu, lidt før.

Hvis jeg bruger min private konto, så skal virksomhedens nemkonto vel være en anden, end den private nemkonto? Jeg har pt 2 forskellige private konti, hvoraf den ene bliver brugt som budgetkonto og opsparing. Men jeg kunne jo rykke alt det private over på lønkontoen, og så midlertidigt benytte den ekstra til virksomhedens aktiviteter?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:07

Som sagt, hvis det er et personligt firma, kan du sagtens bruge samme konto son Nemkonto.

Tilmeldt 10. Sep 07
Skrevet kl. 12:12

Peter - Revisor:

Som sagt, hvis det er et personligt firma, kan du sagtens bruge samme konto son Nemkonto.

så tror jeg næsten det bliver løsningen pt, hvis DanskeBank ikke er til at forhandle mht. pris.  Det er sjovt, for min veninde der er selvstændig fotograf, skulle intet betale for sin erhvervskonto i DB. Men nu må jeg vente og høre hvad de kan tilbyde mig. Kan bare bedst lide at være forberedt, især når det drejer sig om en situation hvor jeg ikke føler jeg har de allerbedste kort på hånden.

Tak for svar! 

Tilmeldt 11. May 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:22

Eik Bank (tidligere Skandiabank) er i allerhøjeste grad til at have med at gøre.  Ikke rigtig nogen gebyrer på noget.

Tilmeldt 10. Sep 07
Skrevet kl. 14:23

Peter - Revisor:

Nu har jeg snakket med banken. Og de VIL have de 750 kr i oprettelse samt 600 i kvartalet, uanset hvad. Jeg fortalte at min veninde har samme bank og skal intet betale, samt at det er gratis i andre banker. Og gjorde hende opmærksom på at det vil betyde at vi skifter bank, med alle private konti ligeså. Men intet at hente - sådan er forretningsgangen.

Jeg kunne dog heller ikke få lavet nemkonto til mit cvr nummer på en af mine andre konti. og Moms osv SKAL velsagtens køre over en nemkonto knyttet til cvr nummeret?

Jeg synes godt nok det er groft! Jeg har haft banken i 26 år - min kæreste i 32. Og så kan min veninde der lige netop er skiftet til banken få bedre vilkår end jeg. Så er man kommet til et punkt hvor man SKAL skifte bank. Andet ville være at blive taget i r****. Og så er det ligegyldigt om det koster noget i den nye bank. ha ha.  

Edit: Har lige fundet frem til at nemkontoen sagtens kan være den samme, både privat og erhverv. Men kan ikke finde nogen steder på skat man skal opgive noget. Tager de det så bare automatisk udfra cpr, når de ikke kan finde noget på se/cvr? 

Fra Hyrup
Tilmeldt 10. Jul 08
Indlæg ialt: 266
Fra  BRIGITTA MATHILDE Reolmontøren Skrevet kl. 15:33

Vera Goulet:

Edit: Har lige fundet frem til at nemkontoen sagtens kan være den samme, både privat og erhverv. Men kan ikke finde nogen steder på skat man skal opgive noget. Tager de det så bare automatisk udfra cpr, når de ikke kan finde noget på se/cvr? 

Banken markerer kontoen som værende din nemkonto..

(flueben foran - velsagtens)

Så du må i banken og give besked....

Søs 

Tilmeldt 10. Sep 07
Skrevet kl. 21:08

Team Løa ApS:

Banken markerer kontoen som værende din nemkonto..

(flueben foran - velsagtens)

Så du må i banken og give besked....

Søs 

Jeg har allerede en personlig nemkonto, knyttet til mit cpr nummer.  Banken vil IKKE knytte nemkonto sammen med et cvr nummer - idet man så skal have en erhvervskonto, der koster de famøse 750 kr i oprettelse, og 600 kr i kvartalet.

Så spørgsmålet er om skat automatisk benytter nemkontoen der er knyttet til mit cpr nummer, når det drejer sig om en enkeltmandsvirksomhed, og der pt ingen erhvervskonto er. 

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 23:05

Skal du bruge Nem-kontoen til noget, hvis du ikke får indbetalinger fra det offentlige? Der gik nemlig 2,5 år inden det gik op for os at vor konto ikke var oprettet som Nem-konto og har ingen probs haft undervejs (nu er den så tilmedt).

Kan i øvrigt nævne at DB er til at handle med, slap I et andet selskab for de 750 bare ved at sige at min makker ikke skulle betale i hans bank, og så kunne vi ligeså godt bruge den. Vupti, ingen oprettelse. Skiftede så senere grundet dårlig service. Kan ikke huske om vi slap for de 600.

Så mit bud er også, brug privat kontoen, og når du er ude af RKI, så få en ren erhverskonto i en anden bank. Alternativt tjek Eik, mener at hvis du ikke skal låne noget, er det rimeligt fleksibelt. Eller Roskilde bank måske, har hørt de mangler kapital;-)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)