Hej allesammen:) Jeg går og overvejer at importere spil fra Kina / Hong Kong med henblik på videresalg. Jeg har kontaktet skat som har sagt at der på disse varer ikke er et fortoldningsgebyr. Hun oplyser dog at jeg skal betale 25% moms af den samlede pris af varen+ fragt. Jeg har nu en række spørgsmål:) 1: Firmaet jeg importerer fra siger at fragt er med i prisen, så de 25% skal vel kun betales af den pris jeg får opgivet ikke? 2: Jeg har fået at vide at jeg kan sælge for 50.000 kr om året før jeg skal CVR registreres, er det overskud eller er det bare omsætningen? 3: Da jeg ikke er momsregistreret, og vil starte som privatperson, skal jeg så stadigvæk betale de 25% i moms? 4: Den Kinesiske leverandør oplyser at de betaler forsendelsesomkostningerne til firmaet "Fedex company". Kan jeg stole på dette selskab, og hvordan / hvornår skal jeg betale for momsen (hvis jeg skal betale) 5: Jeg har fået kontakt med sælgeren på alibaba.com. Mit indtryk er at folk er troværdige her, er dette et godt sted at handle, eller findes der bedre alternativer? 6: Kender i nogle gode sider andet en f.eks. qxl / dba hvor der er god mulighed for videresalg? Håber I vil tage jer tid til at kigge på mine spørgsmål, det vil være en stor hjælp:)
Hilsen Jonas |
Hej Jonas
ad 1) Du skal ikke betale moms af det du køber varen for. De 25% er det beløb som er pålagt i moms på salgsprisen. Sælger du f.eks. varen for 125 kr. er det 25 kr. i moms. (100 kr. +25%)
ad 2) Du skal momsregistreres hvis din omsætning overstiger 50.000 indenfor en periode på 12 mdr.
ad 3) Du kan godt starte op uden at være momsregistreret, men du har pligt til at blive momsreg. når du kan se at oms. vil overstige 50.000 kr. indenfor en periode på 12 mdr. Du skal ikke betale moms, idet du ikke er momsregistreret. (Du opkræver ikke moms på dit salg, når ud ikke er momsregistreret).
De andre punkter kan jeg ikke hjælpe dig med.
Mvh Brian Johansen