Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udregning af websites værdi?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 27. Jul 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Jeg har nu forgæves forsøgt at lede efter en "formel" for udregning af værdi for websites.

Alle værdiformularer af websites går på "10 x årlig omsætning" el. lignende, men hvordan opgør man egentligt websites uden egentlig omsætning men med brand, content og unikke besøgende?

På forhånd tak

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmm..det er meget svært.

Det er faktisk markedsmekanismer der afgør, altså udbud og efterspørgsel.

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rasende svært at fastsætte prisen på en webside, og endnu sværere, hvis den ikke genererer nogen omsætning i forvejen.

En formular for websider, der allerede har omsætning, er vist noget i retning af 10-12 x månedlig omsætning, mere hvis den har en lang historik og grundig dokumentation. (disse priser baseret på at være tilskuer til online auktioner og læse blogs, ikke på egen erfaring).

Det første skridt for en webside, der ikke har nogen omsætning må være at estimere, hvor meget omsætning, der kan hives ud af den, hvis man ændrer på den. Her må man tage udgangspunkt i antallet af besøgende og/eller sidevisninger og se på, hvor meget tilsvarende sider kan tjene ind pr. besøgende. Dette løse estimat kan så danne udgangspunkt for overvejelser om multipler på omsætningen.

Alt i alt meget flyvsk og meget lidt konkret, fordi det er yderst vanskeligt at vurdere, hvor meget omsætning en given type side kan generere. Det afhænger ekstremt meget af segment, faste besøgende vs. engangsbesøgende og et væld af andre parametre.

Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er det værd du kan sælge den for Wink

Hvis der er tale om sider med ingen/lav omsætning så er små sider slet intet værd (under 20.000kr) da der findes så mange af dem. For større sites så har fremtidige forventninger og strategiske opkøb stor betydning. Gode eksempler herpå ses på salget af skype og zyb som begge havde forsvindende lidt omsætning deres salgsbeløb taget i betragtning.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)