Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

KØB AF DOMÆNE - HVORDAN KØBER JEG PRIVAT AF PRIVAT UDEN AT BLIVE TAGET VED NÆSEN?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Sep 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Amino-brugere! Big Smile

Jeg har i dag fået at vide, at en sælger vil sælge mig et domæne, som jeg har efterspurgt et stykke tid.

Hvad skal jeg gøre for, at være sikekr på, at jeg har de fulde rettigheder og dermed eneretten til domænet, når jeg overtager det fra sælger?

Med venlig hilsen

Rune Simonsen

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 15:14

Er det et .dk eller .com (etc.)?

Er sælger dansk person/firma? 

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 6. Sep 07
Skrevet kl. 15:56

Hej Nicolai

Det er et .dk domæne og nu jeg kigger inde på DK-Hostmaster, kan jeg se, at sælger er et dansk firma.

Mvh

Rune

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 16:08

Rune Simonsen:
Det er et .dk domæne og nu jeg kigger inde på DK-Hostmaster, kan jeg se, at sælger er et dansk firma.

Okay.

Der er altid mulighed for at bruge en escrow service i sådan en sag - altså en service hvor du betaler pengene til en 3. part og de udbetaler pengene til sælger når domænet er overført. Det er klar anbefalesværdigt hvis det er et udenlansk firma. Escrow services tager dog typisk en procentdel.

Da i begge er danskere, ville jeg lave en skriftlig aftale.
Taler vi om en pris på 500/1000/1500 kr deromkring, så lav selv en aftale hvor du dækker ind at betaling fortages på den og den måde, overleveringen sker af sælger gennem DK-Hostmaster kontrolpanel til et Handle (dk-hostmaster brugernavn) du ejer og det skal ske senest X antal dage efter betalingen er overført. Skriv samtidigt noget med, at skal holde dig skadesfri for hvad domænet er blevet brugt til før overtagelsestidspunktet og en hvilken bod sælger skal betale hvis denne misligholder sin del af aftalen (ikke overfører efter du har betalt.)

Hvis der er tale om et større beløb, så kig på hvad det vil koste med escrow her: http://www.escrow.com/support/calculator.asp eller overvej at bruge en times tid på at en advokat laver et ordentlig overdragelses dokument til dig.

Tilmeldt 6. Sep 07
Skrevet kl. 17:37

Domænet koster kr. 4.000,00 + moms, men jeg kigger løs! Geeked
Tak for hjælpen Nicolai!

Er der ellers andre, der har erfaringer som de vil dele?

Mvh
Rune

Tilmeldt 2. Sep 07
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 22:34
Hvis der er tale om et DK-domæne, og hvis prisen er kr. 4.000, så er det altså tilstrækkeligt at der skrives et stykke papir, og at man kan dokumentere at have betalt beløbet.  Nu må I sku ikke gøre verden mere kompliceret end den er.  

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 22:55

Wildman:
Hvis der er tale om et DK-domæne, og hvis prisen er kr. 4.000, så er det altså tilstrækkeligt at der skrives et stykke papir, og at man kan dokumentere at have betalt beløbet.  Nu må I sku ikke gøre verden mere kompliceret end den er.  

Enig, dæk dig ind med en skriftlig aftale og elektronisk overførsel af pengene.

Tilmeldt 6. Sep 07
Skrevet kl. 08:43

Ok.

Lad mig forstå det rigtigt…

1) Jeg går ind på DK-Hostmasters hjemmeside og udfærdiger deres overdragelsesformular:
http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=192

2) Derefter udfærdiger jeg en skrivelse, hvor jeg skriver følgende:

d. 31-07-2008Overdragelse af domæne

Sælger:
[SÆLGERS KONTAKTOPLYSNINGER + NUV. REGISTRANT]

Køber:
[MINE KONTAKTOPLYSNINGER]

Domænet [DOMÆNENAVNET] og de fulde rettigheder overdrages d.d. til [MIT NAVN].

DK-Hostmaster’s overdragelsesformular skal forud for overdragelsen udfyldes og indsendes til DK-Hostmaster af begge parter. Denne medsendes som bilag til nærværende skrivelse.

Når DK-Hostmaster har modtaget begge overdragelsesformularer skal køber betale sælger kr. 4.000,00 + moms umiddelbart herefter. Overdragelsen skal derefter finde sted senest 7 hverdage efter sælger har modtaget betalingen fra køber.

Køber holdes desuden skadesfri for hvad domænet har været brugt til før overdragelsen.

Dato og underskrift - sælger

Dato og underskrift - køber_____________________________________________

Ser det helt forkert ud?

Tilmeldt 6. Sep 07
Skrevet kl. 09:31

Tillad mig at rette mig selv... Stick out tongue

Den endelige skrivelse (se '2)' foroven) kommer til at se sådan ud:

DAGS DATO

Overdragelse af domæne

Sælger:

REGISTRANT
UNDERSKRIVER
ADRESSE
POSTNUMMER OG BY
LAND

Køber:

REGISTRANT
UNDERSKRIVER
ADRESSE
POSTNUMMER OG BY
LAND

Domænet DOMÆNET og de fulde rettigheder overdrages d.d. af SÆLGER-REGISTRANT til KØBER-REGISTRANT.

DK-Hostmaster’s overdragelsesformular skal forud for overdragelsen udfyldes og indsendes til DK-Hostmaster af begge parter. Denne medsendes med nærværende skrivelse.

Når DK-Hostmaster har modtaget begge overdragelsesformularer skal køber betale sælger kr. X.XXX,XX + moms umiddelbart herefter. Overdragelsen skal derefter finde sted senest X hverdage efter sælger har modtaget betalingen fra køber.

Køber holdes desuden skadesfri for hvad domænet har været brugt til før overdragelsen.

Sted, dato og underskrift - sælger

Sted, dato og underskrift - køber

Ret mig endelig, hvis jeg har skudt helt ved siden af.

Jeg håber andre domænekøbere kan bruge min skrivelse - dog frasiger jeg mig alt ansvar, såfremt I vælger at bruge denne skrivelse.
Skrivelsen har IKKE været gennem en advokat, hvorfor en advokat sikkert ville kunne udfærdige en langt bedre skrivelse/kontrakt.
Skulle salgsprisen for domænet være af større værdi, anbefaler jeg jer kraftigt at tage kontakt til en advokat, så I er 110% sikre på, at der ikke kan gå noget galt.

Ønsker I alligevel at anvende skrivelsen, skal I blot overskrive de oplysninger der står med rød skrift, så skrivelsen passer til jeres overdragelsesoplysninger.
HUSK at anvende DK-Hostmaster's 'Overdragelseserklæring', som I kan finde på denne adresse:
http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=192 (linket placeret d. 31-07-2008)

Held og lykke med domænerne! Wink

Mvh
Rune

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)