Når jeg Googler mig selv på søgeord jeg gerne vil findes på, har jeg lagt mærke til at resultatet er meget forskelligt fra den ene dag til den anden - hvorfor det? Det er især søgeord som løbecykel og balancecykel (og forskellige afarter af dem) jeg gerne vil optimere. Det jeg har lagt mærke til er at fx 'løbecykel' nogle dage placerer mit site i den bedste halvdel på side 1 og andre dage langet nede på side 2, hvor konkurrenterne ligger meget mere stabilt der hvor de er. Hvorfor sker det, kan jeg forbedre dette på en eller anden måde? Det er også lidt sjovt at hvis man søger på løbecykel udsalg har jeg ligget nr. 1 for det meste og det selv om det intet sted står 'løbecykel udsalg' på siden. Hvordan går det så til? Det hører nok med, at gennemsnittet gennem de sidste 2-3 måneder har der været en klar fremgang, men det går ikke så stærkt nu hvor siden ligger og roder på grænsen mellem side 2 og side 1. Mit spørgsmål går altså på hvorfor denne yo-yo placering? Og hvordan gør jeg det bedre? |
Hej Kjeld
Yo-yo-placeringerne er helt normale, når der fx er tale om relativt nye sider (måske en underside som er under et år gammel), når der ikke er mange links fra relevante eksterne sider til den specifikke undersider, når de eksterne links ikke har de rette ankertekster, når konkurrencen på det pågældende søgeord er relativt lav osv.
Et hurtigt kig viser at flere af ovenstående faktorer er gældende i tilfældet, løbecykel (væsgo, der var et link! :)
Der er kun et par indgående links til dén underside udefra, og kun et af dem har ordet løbecykel eller lignende i ankerteksten (har kigget med Yahoo site explorer)
Selve dit hoveddomæne har heller ikke voldsomt mange indgående links, hvilket eller kunne have kompenseret en smule for de manglende links til undersiden.
Kan også se at der er en del problemer med at dit site viser samme indhold via flere forskellige adresser. Fx både med og uden www og startsiden hedder både swingcar.dk og også swingcar.dk/index.php?language=da
Hvad gør man så?
-
Du skal have flere gode indgående links til dit domæne inkl undersiderne. Link building kan du enten klare selv eller købe dig til hos mig eller andre som arbejder med søgemaskineoptimering.
-
Indenfor din webshops grænser skal du se om du kan optimere yderligere og måske lave tiltag, som gør at der kun findes én adresse til et bestemt indhold.
Håber du kan bruge det til noget! :-)
Hilsen Anders