Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Idé/koncept til Lego

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Aug 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg har igennem flere år haft en god idé til Lego, både praktisk samt interaktivt.

Nu har jeg besluttet mig at gøre noget ved det. Ideen findes i mit hoved, og jeg er klar over at jeg ikke kan præsentere Lego for ideen sådan. Men det, er det jeg er i tvivl om; hvordan får jeg præsenteret Lego for ideen på den rigtige måde. Herunder tænker jeg:

- Jeg vil jo ikke give dem en gratis idé, uden jeg er sikret

- Ideen duer kun med Lego, men krænker jeg deres varemærke ved at lave prototyper, både klodser og interaktivt.

- Hvem og hvordan kommer jeg i kontakt med den rigtige hos Lego, jeg er normalt typen der bare ringer spørger til jeg får fat i den rigtige, men jeg vil ikke virke uproffessionel, da de sikkert får mange henvendelser.

- Hvor langt skal man gå i udviklingen før man kontakter Lego.

Så er der nogen der har erfaringer med et sådant samarbejde, eller har et input, kunne det være rart at høre fra jer.

Mvh

Anders

Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 00:39

Allerførst skal du have afklaret om din idé kun virker på LEGO, for er det tilfældet er dit udgangspunkt dårligt. Så må du simpelthen tage chancen og fremvise ideen på en spændene og kreativ måde, der ikke er alt for dyr for dig selv.

LEGO har selv en udviklingsafdeling, og her er der mange produktplaner/ideer i skufferne. Præsenterer du derfor en idé kan LEGO nemt komme udenom at det netop er din idé, ved at henvise til et lignede tidligere projekt. Skal du undgå dét, skal du have et patent på selve ideen og det er dyrt. Det er lidt risikabelt hvis LEGO er din eneste potientielle kunde. Synes LEGO det er en dårlig idé er pengene jo tabt hvis ideen ikke kan bruges på andre fabrikater.

Så kan man udarbejde forskellige aftalegrundlag for præsentationen. Lad os sige ideen er en blå klods. Så indeholder aftalen en pasus, at hvis LEGO producerer en blå klods indenfor fem år, - så skal du have et honorar. Problemet er bare, at LEGO har mange gode ideer på lager, og jeg tror ikke de vil underskrive noget som helst for at få lov til at kigge på netop din idé.

Mit forslag ville være, at du lavede en præsentation pakket i en kasse, med samle-brugsanvisning nøjagtigt som varen skulle præsenteres i butikkerne. Det gør ikke noget at kassens omslag er tegnet med tuschpen, - men gør det ordentligt. I æsken ligger så de klodser du har lavet (og du må godt kopiere deres produkt/varemærke til dette formål) og en CD-rom. CD-rommen indeholder en power-point præsentation af hvad kunden/barnet så gør med dit produkt, gerne kreativt og meget illustrativt så ingen er i tvivl om hvad der skal ske/ legen går ud på.

Sidst men ikke mindst: hvad forventer DU at få ud af det. Man kunne forestille sig, at nogen tænkte at de ville få et par kroner  pr. solgt æske, og med et par mill. solgte æsker ville det lune godt på kistebunden. Sådan er det bare ikke. Nu er jeg ikke ansat i LEGO og ved derfor ikke hvad de ville tilbyde dig, men normen for en god ide svarer typisk til hvad en tilsvarende god ide ville have kostet hvis det var et bestillingsarbejde uden for huset, fratrukket de omkostninger LEGO ville have ved selv at skulle lave tegninger til presseværktøjer, elektronik og software eller andet som ellers ville have været inkluderet hos en professionel udvikler. Så der bliver nok ikke så meget tilbage, som man måske skulle tro som lægmand.

Omvendt, går man og pusler med andre ideer, er det jo flot på CVet med en LEGO æske.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 00:51

LEGO modtager ikke ideer uden fra virksomheden.

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 08:12

Kastrupsmykker:
LEGO nemt komme udenom at det netop er din idé, ved at henvise til et lignede tidligere projekt. Skal du undgå dét, skal du have et patent på selve ideen og det er dyrt.

Man kan næppe tage patent på en model (eller idéen om modellen) man har bygget i LEGO - det er jo netop hele >pointen< med LEGO, at man kan få ideer til altmuligt man så selv kan bygge. Det svarer lidt til at købe en blyant og så tegne en tegning af en ting, og så prøve at tage patent på dét at tegne denne ting med denne slags blyant :)

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 08:21

Remydk:

LEGO modtager ikke ideer uden fra virksomheden.

Lige meget hvor gode de er ?

Det lyder ikke helt korrekt...

Tilmeldt 8. May 07
Fra  Remy Skrevet kl. 08:26

Interne regler min ven Big Smile

Men det kan være Jørgen har ændret på dem siden jeg har været der.

Tilmeldt 8. May 07
Fra  Remy Skrevet kl. 08:41

Tag bare Bionicle. En ide LEGO har tjent rigtig godt på. Det var ikke LEGO der fik ideen. Det var en medarbejders søn. Jeg kan ikke huske hvad han fik. Men det var ikke millioner... Smile

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)