Hej Jeg har siden januar 2008 arbejdet på et projekt som ren hobby. Jeg har haft nogle mindre udgifter som jeg har betalt privat og selvfølgelig gemt fakturaerne på. Undervejs er jeg blevet mere ambitiøs omkring projektet og går nu med tanker om at få det solgt. Jeg har nu følgende spørgsmål som jeg har svært ved at finde svar på: 1. Så vidt jeg kan læse mig til kræver det ingen registrering at starte en enkeltmandsvirksomhed. Vil det sige at man bare kan føre regnskab og så pludselig beslutte sig for at man nu er en virksomhed? Kan jeg fra dags dato begynde at bogføre mine udgifter, altså føre regnskab som en enkeltmandsvirksomhed (momsregistrering ikke nødvendig da min omsætning vil være under 50k), for så først at beslutte om jeg vil opgive skat som en virksomhed (og trække udgifter fra) når jeg ved om jeg får projektet afsat? 2. Hvis ovenstående lader sig gøre, kan jeg så på nogen måde indskyde alle de (private) udgifter jeg har haft fra årets begyndelse og frem til nu i regnskabet? Hvis det ikke lader sig gøre at trække de gamle udgifter fra, kan jeg så i det mindste indskyde de ting jeg har købt så de figurerer i regnskabet? Dette skulle være for overskuelighedens skyld, så jeg kan se hvad jeg reelt har tjent på projektet. 3. Lad os sige at jeg afsætter mit projekt og opgiver skat som en virksomhed i 2008. Kan jeg så næste år køre på samme måde, altså lave bogføring men kun opgive det som en virksomhed hvis jeg har en indtægt, eller er jeg så tvunget til at opgive et underskud (eller et 0)? |
du skal registreres hod erhverstyrelsen og skat, før du er et firma, så skal du lave momsregnskab og skat til den tid, men grænsen gå vist ved 50,000kr i omsætning ellers kan du lige så godt tage det som Bskat