Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er noget en virksomhed?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Mar 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har siden januar 2008 arbejdet på et projekt som ren hobby. Jeg har haft nogle mindre udgifter som jeg har betalt privat og selvfølgelig gemt fakturaerne på. Undervejs er jeg blevet mere ambitiøs omkring projektet og går nu med tanker om at få det solgt.

Jeg har nu følgende spørgsmål som jeg har svært ved at finde svar på:

1. Så vidt jeg kan læse mig til kræver det ingen registrering at starte en enkeltmandsvirksomhed. Vil det sige at man bare kan føre regnskab og så pludselig beslutte sig for at man nu er en virksomhed? Kan jeg fra dags dato begynde at bogføre mine udgifter, altså føre regnskab som en enkeltmandsvirksomhed (momsregistrering ikke nødvendig da min omsætning vil være under 50k), for så først at beslutte om jeg vil opgive skat som en virksomhed (og trække udgifter fra) når jeg ved om jeg får projektet afsat?

2. Hvis ovenstående lader sig gøre, kan jeg så på nogen måde indskyde alle de (private) udgifter jeg har haft fra årets begyndelse og frem til nu i regnskabet? Hvis det ikke lader sig gøre at trække de gamle udgifter fra, kan jeg så i det mindste indskyde de ting jeg har købt så de figurerer i regnskabet? Dette skulle være for overskuelighedens skyld, så jeg kan se hvad jeg reelt har tjent på projektet.

3. Lad os sige at jeg afsætter mit projekt og opgiver skat som en virksomhed i 2008. Kan jeg så næste år køre på samme måde, altså lave bogføring men kun opgive det som en virksomhed hvis jeg har en indtægt, eller er jeg så tvunget til at opgive et underskud (eller et 0)?

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 23:34

du skal registreres hod erhverstyrelsen og skat, før du er et firma, så skal du lave momsregnskab og skat til den tid, men grænsen gå vist ved 50,000kr i omsætning ellers kan du lige så godt tage det som Bskat

Fra Vejle
Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 12:23
Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 15:29

det er jo det jeg mener, en RIGTIG virksomhed skal registreres, ellers er det hobbi

Tilmeldt 26. Mar 07
Skrevet kl. 15:37

Hej

Men er hobbyvirksomhed det samme som ikke momsregistreret virksomhed? Jeg syntes ofte at det virker som om at der skældnes mellem hobbyvirksomhed, ikke momsregistreret enkeltmandsvirksomhed og momsregistreret virksomhed. Har man ikke lov til at drive en virksomhed der giver én eksempelvis 10-15.000 om året som supplement til ens øvrige arbejde - altså så lang tid man ikke har underskud og trækker flere udgifter fra end man har indtægter?

Fra Vejle
Tilmeldt 3. Jul 08
Skrevet kl. 15:41

Astroman, tror du misforstod mit indlæg en smule. Jeg forsøgte at gøre opmærksom på, at man ifølge SKAT netop ikke behøver at være registreret med CVR-nummer for at være en "rigtig" virksomhed. Der er andre faktorer, der kan gøre, at du betragtes som en rigtig virksomhed - se linket.

Jeg er fx ikke momsregistreret, men det gør jo ikke automatisk min virksomhed til en hobbyvirksomhed.

St87 er vist inde på noget af det rigtige mht., hvordan der skelnes.

//Julie 

Fra Odense
Tilmeldt 29. Jul 08
Indlæg ialt: 18
Fra  Streamhub.dk Skrevet kl. 15:41

Jeg kan fortælle dig hvad SkatteMemo fra REVIFORA fortæller, jeg kan dog ikke kopiere teksten her grundet ophavsret.

Rent skatteteknisk vil dit overskud blive beskattet som personlig indkomst. Opgørelsen af et evt. overskud sker på tidspunktet ved indkomsthvervelsen.

Du kan dog ikke fratrække et evt. underskud eller fremføre tabet, dog kan du fratrække omkostninger forbundet med indkomsthvervelsen.

I sondringen mellem hobbyvirksomhed og erhvervsmæssig virksomhed vil der blive lagt vægt på formålet med driften heraf.
Ved drift af hobbyvirksomhed vil primære formål derfor ikke være indkomsthvervelsen, men derimod en personlig interesse.

Andre forhold der bliver lagt vægt på kan være følgende:
- Fremtidsudsigter, bliver virksomheden rentabel?
- Hvor vidt indkomsten fra andet arbejde er stabilt og den kan dække et evt. underskud.
- Ens faglige forudsætninger for at drive virksomheden og hvor tæt rent fagligt din bibeskæftigelse er på din primære indtægtskilde.
- Er der andet end erhversmæssige formål med driften.
- Om man er afskåret for at benytte virksomhedens aktiver til privat brug.
- Hvor vidt din virksomhed har interesse for en tredjemand. Bl.a. hvis du har kørt med underskud og trejdemand stadig ser det som en potentiel indtægtskilde. Eller om det overhoved er muligt at drive virksomheden for andre personer og fra andre geografiske områder.

Det er hvad jeg sådan umiddelbart kan læse mig frem til i REVIFORAs SkatteMemo fra 2008.

Håber svaret var fyldestgørende.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 15:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du tjener under 50.000 kr pr. år er du ikke en virksomhed. Så er du en hobby virksomhed. Det kan godt være betegelsen er virksomhed, men det er stadig en hobby virksomhed.

Jeg kan også samle flasker ved siden af mit arbejde. Men det betyder ikke jeg har en virksomhed. Så skal jeg ihvertfald samle rigtig mange.. Big Smile 

Fra Vejle
Tilmeldt 3. Jul 08
Skrevet kl. 19:03

Jeg er slet ikke enig i, at grænsen skulle være på 50.000 kr. Hverken SKATs hjemmeside eller REVIFORAs Skattememo fra 2008 synes at give udtryk for, at det er sådan, der skelnes - tværtimod.

Elbæk:
Ved drift af hobbyvirksomhed vil primære formål derfor ikke være indkomsthvervelsen, men derimod en personlig interesse.

Humlen må ligge lige præcis her. Jeg driver min virksomhed for at tjene penge og bruge mine evner på at hjælpe dem, der ikke synes kommaer er det sjoveste i verden - ikke kun fordi, jeg sidder og hygger mig med det. Selvfølgelig har jeg en interesse i det, jeg laver - alt andet ville jo være tåbeligt. At jeg ikke tjener mere end 50.000 om året, kan jeg ikke se skulle være ensbetydende med, at jeg driver en hobbyvirksomhed og er ligeglad med, hvor meget jeg tjener, så længe jeg har det sjovt.

//Julie

Tilmeldt 26. Mar 07
Skrevet kl. 16:12

Ifølge Skat.dk ser det ud til at mange faktorer indgår i bedømmelsen. Dog finder jeg det vigtigst at Skat anser en virksomhed for at være en virksomhed hvis den drives med overskud for øje. 

I min jagt på information om dette stødte jeg på en interessant skattesag på Skats hjemmeside: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=134293&vId=0

Sagen vedrører en kunstner som år efter år opgiver et stort underskud og i 4 år ikke tjener en krone. Det interessante er ikke så meget sagens udfald (stadfæstes) men mere hvor mange ting der tilsyneladende indgår i Skats bedømmelse. Det handler bestemt ikke kun om penge..

Om man risikerer at blive stemplet "hobbyvirksomhed" ser også ud til at have meget at gøre med hvilken branche man befinder sig i. Nogle virksomhedstyper er svære at drive på lavt blus, simpelthen fordi at der vil være løbende eller store udgifter forbundet med driften. Hvor i mod beskæftigelse som din (JulieB) og min (arbejder også med kommunikation) ikke kræver de store udgifter og derfor aldrig behøver at komme ud med et underskud. I sagen om kunstneren står der til til sidst at virksomheden "...ikke kan anses at være etableret og drevet med udsigt til at opnå en rimelig fortjeneste, der står i fornuftigt forhold til den af klageren investerede kapital."

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)