Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling af udgifter fra privat konto??

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Mar 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har køb noget software til min virksomhed over nettet. Da jeg ikke har et VISA tilknyttet min "firma-konto" (ikke en erhvervskonto) har jeg brugt mit private VISA-kort og pengene er altså trukket fra min private konto.

Er det stadig muligt at bogføre udgiften (tænker i retning af at flytte udgiftsbeløbet fra firma konto til privat konto) eller må jeg selv æde den? Hvis ja, hvordan skal det bogføres?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:33

Du bogfører udgiften fuldstændig som normalt men i stedet for at bruge banken som afstemningskonto/modkonto, finder du en konto, som hedder: Indskud privat, indskudt kontant i virksomheden eller Mellemregning. Hvis du har en personligt ejet virksomhed, vil kontoen ligge i gruppen "Egenkaptial".

Du må selv bestemme, om du hæver beløbet nu eller senere. Eller slet ikke. Så vil det bare være registreret som et indskud i virksomheden.

Tilmeldt 26. Mar 07
Skrevet kl. 22:45

Tak for dit svar. Jeg skal lige være sikker på at jeg har forstået det:

Jeg bruger Summa 3 (standard) og har fundet "62200: Indskudt privat i virksomheden" under EGEN KAPITAL. Er det korrekt at jeg skal tilføje denne konto som afstemningskonto - altså så den ligger i feltet med Kasse og Bank?

Jeg skriver altså "Softwaretitel bla bla", beløb -2.500 kr. vælger "Indskudt privat i virksomheden" som afstemningskonto og vælger det kontonr. jeg benytter til softwarekøb (som sædvanlig). Herefter kan jeg flytte 2.500kr. fra min "firma konto" til min private konto uden at få problemer. 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:07

Det lyder helt rigtigt. Og ja, så kan du hæve pengene fra firmaets bankkonto. Når du har gjort det, går konto 62200 i 0 igen.

Tilmeldt 26. Mar 07
Skrevet kl. 23:37

OK!!

Gælder samme princip hvis jeg ønsker at indskyde privat kapital til firmaet, eller skal jeg så modpostere på Bank i stedet for?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)