Jeg har køb noget software til min virksomhed over nettet. Da jeg ikke har et VISA tilknyttet min "firma-konto" (ikke en erhvervskonto) har jeg brugt mit private VISA-kort og pengene er altså trukket fra min private konto.
Er det stadig muligt at bogføre udgiften (tænker i retning af at flytte udgiftsbeløbet fra firma konto til privat konto) eller må jeg selv æde den? Hvis ja, hvordan skal det bogføres?
Du bogfører udgiften fuldstændig som normalt men i stedet for at bruge banken som afstemningskonto/modkonto, finder du en konto, som hedder: Indskud privat, indskudt kontant i virksomheden eller Mellemregning. Hvis du har en personligt ejet virksomhed, vil kontoen ligge i gruppen "Egenkaptial".
Du må selv bestemme, om du hæver beløbet nu eller senere. Eller slet ikke. Så vil det bare være registreret som et indskud i virksomheden.
Tak for dit svar. Jeg skal lige være sikker på at jeg har forstået det:
Jeg bruger Summa 3 (standard) og har fundet "62200: Indskudt privat i virksomheden" under EGEN KAPITAL. Er det korrekt at jeg skal tilføje denne konto som afstemningskonto - altså så den ligger i feltet med Kasse og Bank?
Jeg skriver altså "Softwaretitel bla bla", beløb -2.500 kr. vælger "Indskudt privat i virksomheden" som afstemningskonto og vælger det kontonr. jeg benytter til softwarekøb (som sædvanlig). Herefter kan jeg flytte 2.500kr. fra min "firma konto" til min private konto uden at få problemer.