Hej Amino. Jeg har været ude som freelance-konsulent igennem et af de mange bureauer, der formidler freelanceopgaver (7N, ProData, Twins osv.). Jeg kunne godt tænke at vide mere om det marked, jeg opererer i. Hvilken timepris kan man forvente? Jeg er selv Java-udvikler - som fastansat ville min stilling typisk hedde seniorudvikler, softwarearkitekt eller teknisk projektleder (lead developer). Men jeg er interesseret i at høre hvad niveauet er lidt mere generelt - dvs. også for andre tekniske specialiteter eller andre roller (projektleder, tester m.v.). Hvilken timepris bliver man gensolgt for? Dvs. hvad er formidlingsbureauets andel? Jeg har hørt forskellige ting - fra 25% fast - til noget, der lå åbent for forhandling imellem 5% og 50% (!) Hvordan får bureauerne opgaver ind? Jeg kan se at de samme opgaver dukker op igen og igen. Til sidst: Findes der foreninger / fora for freelancere, som det er relevant at være med i? Jeg kan se at der findes: http://www.freelancer.dk/ - men nu er jeg ikke HK'er. |
Hej Christian
Jeg ved ikke noget om de bureauer – jeg bruger i stedet mit netværk til at få opgaver gennem. Og Amino, en smule. Men mit gamle netværk fra tiden som lønmodtager er klart det vigtigste. Jeg blev dog på et tidspunkt kontaktet af et bureau, der søgte freelancere. Jeg har blot ikke behovet.
Jeg har ikke selv fundet en masse freelance netværk, der virker. Amino er det, jeg har fået opgaver igennem ud over mit før omtalte netværk.