Hej Aminoer.. Jeg bruger regnskabsprogrammet Summasummarum Enterprise, og sidder med lidt et problem.. Jeg har både faste og "ind-ud" kunder - jeg sælger hjemmesider.. Og nu kommer det, og jeg ved ikke om jeg kan forklare det rigtigt, hold tungen lige i munden! Som jeg gør det nu, opretter jeg en kunde i kartoteket når jeg skal til at sælge en hjemmeside. Lad os sige det er et firma, SuperDingo kalder vi det.. Så opretter jeg SuperDingo i mit kartotek.. Jeg fakturerer derefter kunden, og systemet navngiver fakturaen som kundenavnet, dvs. fakturaen bliver navngivet SuperDingo.. Hvad så når jeg senere skal sælge en hjemmeside mere itl SuperDingo, så kommer 2 fakturaer til at hedde det samme, bortset fra nummeret.. Andre gange opretter jeg en fast kunde, lad os kalde kunden HjemmesideDrift. Her sker det samme, flere forskellige fakturaer kommer til at hedde HjemmesideDrift (firmanavnet), men selve hjemmesiderne kunden køber hedder måske side 1, side 2, side 3 ??? Hvor det ved SuperDingo var fint nok at begge fakturaer hed SuperDingo, fordi det hedder deres hjemmeside også.. Jeg kunne også oprette en ny kunde for hvert evigt eneste site, også selvom det er den samme kunde (fx HjemmesideDrift), men så får jeg problemer med kundenr. i og med jeg bruger kundens tlf. nr. til kundenummer.. Jeg kan jo ikke oprette flere kunder med samme kundenummer.. Og hvad så hvis kunden arbejder i to forskellige firmaer. Fx KatteFood og StigeMageren - begge firmaer skal have en hjemmeside hver, men det er den samme gut jeg sælger det til - Jeppe Mogensen.. Så får jeg igen problemer med kundenummer hvis det skal oprettes i to, og hvis ikke jeg opretter to kunder, kommer begge fakturaer til at hedde fx Jeppe Mogensen. Eller skal de to kunder hedde firmanavnede og firmatlf.. Men hvad så hvis én kunde ejer to firmaer der begge skal have hjemmesider - så er tlf. jo fx hans mobil (firmatlf i begge firmaer) - dvs. ét nummer: igen problemer med kundenummeret.. Jeg forstår det virkelig ikke, og har grublet over det Længe nu.. Er der ikke én der gider bruge 10 min. på at skrive en "guide" til kundenr, kundenavn, fakturanavn osv..? Hvis i altså forstår mit problem.. På forhånd tusinde mange tak, Rasmus Henriksen |
Faktura spørgsmål
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)