Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret på layout/design??

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jul 08
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har skabt et brætspil og er forhåbentlig snart i færd med at få det layoutet.

Vil en designer have ophavsretten til designet, sådan at jeg skal betale ham/hende, hver gang spillet sælges?

eller sælges i andre lande på længere sigt?

eller redigeres til nye versioner?

Er der nogen, der kan svare mig på, hvad jeg må gør ved designet og hvordan jeg må bruge det?

På forhånd tak

Jeppe

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 07:25

Jeg tror det normale er at du køber en grafikers arbejde, dvs. du får overdraget rettighederne til grafikerens arbejde, og betaler grafikeren for arbejdet. Du køber altså rettighederne.

En anden fremgangsmåde kunne være at grafikeren ikke får en konkret betaling for det aftalte arbejde, men enten ingen betaling eller et mindre beløb, men at grafikeren så får et beløb per solgt enhed ('royalty').

Held & Lykke med spillet!

Martin
Tilmeldt 21. Jul 08
Skrevet kl. 21:26

Hej  Martin, tak for dit svar.

Det er jo netop fra min side et ønske om ikke at låse mig fast på designeren, hvis jeg vil lave nye versioner af spillet med samme/ et modificeret design....

vh Jeppe

Tilmeldt 14. Dec 05
Skrevet kl. 08:05

jeppesc:

..... nye versioner af spillet med samme/ et modificeret design....

Jeg havde ikke lige forstået denne vinkel, men kan godt se problematikken. Jeg mener dog fortsat at hvis du køber designet, er du ejer af det,og kan gøre hvad du vil. Tag eksempelvis vandhaner eller møbler tegnet af Arne Jakobsen. Her udvikler producenterne til stadig nye varianter, der bygger på det oprindelige design.

Men, hvis der ikke er flere der svarer herinde, ville jeg forhøre mig hos fx. DCC om de kan give et godt råd. Mener også de har en rådgviningsdag (onsdag?) hvor man kan henvende sig 'in person'....... 

Martin
Tilmeldt 21. Jul 08
Skrevet kl. 22:31

Ja det lader til at man kan gøre begge dele, så må jeg bare finde ud af, hvad jeg er interesseret i.

Hvem er DCC??

Fra Vilnius, Litauen
Tilmeldt 13. Nov 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 23:15

Du skal naturligvis sikre dig hos din designer mht. rettigheder.

F.eks. vi har beskrevet i vores Terms of Service, at når tingene er betalt, så overgår alle rettigheder også til køber.

Tilmeldt 14. Dec 05
Skrevet kl. 12:35
Martin
Tilmeldt 14. Dec 05
Skrevet kl. 12:35
Martin
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)