Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilke konti?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Varde
Tilmeldt 30. Oct 07
Indlæg ialt: 250
Fra  RH Freelance Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg sidder og skal bogføre køb af pc og tilbehør...

Skal jeg postere selve pc og tilbehøret i fx "Småanskaffelser" (eller hvilken?) og så fragtomkostninger i"Fragt og kørsel"og Dankort gebyr i "Porto og gebyrer" eller hvordan sørensen skal jeg gøre det? - Eller kan jeg blot tage hele fakturabeløbet (pc og tilbehør inkl. fragt og dankort gebyr) under fx "Småanskaffelser"? Har det nogen betydning for hvad jeg skal af med i skat osv, og derfor er vigtigt hvor det posteres?

Det skal lige siges at dette er uden moms (det er før jeg blev moms registreret)... jeg vil egentlig lave det i Excel (det fra før moms registrering - til efter moms registrering bruger jeg summasummarum - men jeg vil blot høre om jeg bare skal tage salg - pc, tilbehør, fragt og dankort gebyr og så betale skat af det resultat, eller om jeg skal gøre noget fancy og fragt/dankort gebyr eventuelt ikke skal tages med)..

Håber på et godt svar, på forhånd tusinde tak,
Rasmus Henriksen

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:51

Hvis du ikke har momsfradrag, er det OK at tage hele beløbet på småanskaffelser. Men når du skal til at lave et momsregnskab, skal der specificeres ud, som du selv foreslår, for ellers kan du komme til at trække moms af nogle udgifter, der ikke er momsede.

Fra Brabrand
Tilmeldt 28. Mar 08
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 23:33

Det er jeg ikke helt enig i.. Når man køber online er fragt og evt gebyrer en del af den samlede "pakke". 

Ha det bedst!

Steffen Hvid

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 01:28

@ Steffen: Nogle gange er der moms på fragt/porto og forsikring. Andre gange er der ikke (jf. udlægsordningen), så i hvert enkelt tilfælde må fakturaen læses igennem, for at undgå, at man trækker moms af ikke-momsede omkostninger.

Fra Varde
Tilmeldt 30. Oct 07
Fra  RH Freelance Skrevet kl. 06:20

Korrekt - men kan du hjælpe mig med at forstå denne faktura:

Tastatur                                                          560,-

Momsfri fragthandel                                          44,28,-

Forsendelse og eksp. momspligtig                     0,72,-

PBS gebyr                                                      2,06,-

Varebeløb 494,92       Gebyr 0,00        Moms grundlag 448,58        Moms 25,00%       Momsbeløb 112,15        TOTAL 607,06

Hvor kommer varebeløb og moms grundlag fra (og hvad ér momsgrundlag)? OG når jeg trækker 112,15 fra 607,06 bliver det altså 494,91 og ikke 494,92 ????

På forhånd tak,

Rasmus Henriksen

Fra Varde
Tilmeldt 30. Oct 07
Fra  RH Freelance Skrevet kl. 06:21

Og en anden ting,  præcist hvilke konti skal jeg fremover postere henholdsvis pc og tilbehør, fragt, dankort gebyr under?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)