Er her nogen der kan fortælle mig om man med 9,9% af anparterne i et aps er sikret mod tvangsindløsning eller ufordelagtige ændringer i selskabets vedtægter (herunder f.eks. justering af royalty betaling til et holding selskab, således at der er minimalt tilbage til udbytte....)?
Hvis vedtægterne ikke indeholder en bestemmelse om tvangsindløsning, er du beskyttet herimod. Anpartsselskabsloven indeholder således ikke en bestemmelse svarende til aktieselskabslovens § 20b, hvorefter der er mulighed for tvangsindløsning i visse situationer.
Det kræver nok en drøftelse for at svare helt præcist på dit spørgsmål vedrørende royaltybetaling mv, idet jeg ikke på baggrund af dine oplysninger præcist kan slutte, hvad der er tale om. Du er dog sandsynligvis beskyttet af bestemmelsen i anpartsselskabslovens § 34, stk. 2, hvorefter beslutning om vedtægtsændringer, hvorved retsforholdet mellem anpartshavere forrykkes, kun er gyldigt, hvis beslutningen tiltrædes af de anpartshavere, hvis retsstilling forringes.
Du er velkommen til at sende mig en PB, hvis du ønsker sidstnævnte uddybet.
Dette er en gammel debat! Men til fremover interesserede ved jeg at Advokatfirmaet Stakemann har et videncenter, hvor de beskriver ting som minoritetsbeskyttelse.