Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

adwords og mærkenavne?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Nogle der ved noget om lovligheden ved brugen af mærkenavne i adwords? Altså når en tøjbutik bruger inserted keyword som Levis, Lacoste osv? Er det lovligt?

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 09:19

Må Føtex skrive "Levis bukser på tilbud: 299,-" i et katalog de sender ud? Der er nok ikke grund til at tro at llloven er forskellig fo ronline og offline markedsføring på dette område. En vigtig detalje er dog at butikken nok skal føre de mærker de reklamerer med.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 09:23

Det vil jeg ikke tro, generelt er et problem. Men faktisk kan man ikke oprette en adword annonce med ordet "Lacoste" i - Google checker det og spærrer for oprettelsen Indifferent 

Men D&G, Timex etc. går fint igennem.

Fra Odense
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 15:44

Man kan varemærkeregistrere et søgeord hos google og blokere for at søgeordet bruges af virksomheder der ikke har tilladelse til at bruge det.

Jeg har en kunde der sælger parfume mm. online, og der er faktisk en del søgeord som google afviser..

Hvis man mener man har tilladelsen, er det bare at tage kontakt til sin grosist eller til firmaet selv, og bede om at få det skriftligt, så man kan sende det ind til google.

Der er visse firmaer der ikke tillader online markedsføring.... i hvert fald ikke de steder hvor de selv har noget at skulle have sagt..

man kan jo ikke gøre noget ved det organiske.. :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:36

I USA og UK er der ikke beskyttelse af varemærker mere. I USA skete det sidste år og her i UK skete det 05.05.0. 

Så nu kan man byde på hvad man vil, jeg er helt sikker på at denne ændring også kommer til Danmark inden alt for lang tid. 

Jeg mener dog stadig at man kan bede om dispension når man opsætter sine annonce. Jeg har da gjordt det med Nokia i en reklame jeg lavet for et mobil selskab

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 16:20

JesperHansen:

Hejsa,

Nogle der ved noget om lovligheden ved brugen af mærkenavne i adwords? Altså når en tøjbutik bruger inserted keyword som Levis, Lacoste osv? Er det lovligt?

Hej Jesper.

Som udgangspunkt må du IKKE bruge trademarks eller varemærkenavne hverken som søgeord eller i annonceteksten. Det sjove er så at det er 'forholdsvis få' varemærkenavne, som bliver afvist når de vælges som søgeord. F.eks vil Legoland blive afvist, men Bonbonland slipper igennem (måske fordi Lego er en smuuuuule mere kendt i USA end Bonbonland er). Når det så er sagt er der titusindvis af annoncører, som snylter på konkurrenternes navne og varemærker fordi disse ikke er blevet registreret hos Google.

Problemet ved at få registreret sit varemærke hos Google er at det skal foregå via POST eller FAX!!!!!?????? Det er jo helt sygt, men Google synes åbenbart at det skal være så besværligt som overhovedet muligt (og hvis man tænker som deres finance department giver det også mening).

Jeg har selv oplevet flere af mine kunders frustrationer over det, men det er Google som bestemmer, så man må følge deres procedure med at udfylde og udskrive Trademark Complaint Sheet og efterfølgende gøre brug af Postmand Per eller Faxen.....
En møgbesværlig og langsommelig proces, men når du har fået det gennemtrumfet er du 100% sikker på at det ikke kan misbruges.

Held & lykke.

Søren J Wink

Søren J ;o)

Partner hos www.nosuchagency.dk 

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Skrevet kl. 21:58

Søren Jensen:

Som udgangspunkt må du IKKE bruge trademarks eller varemærkenavne hverken som søgeord eller i annonceteksten. 

Hej Søren

Hvad baserer du dette på? Der står ikke i artiklen at man ikke må bruge trademarks i sine annoncer.

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 07
Skrevet kl. 09:40

Jesper Jørgensen:

Hej Søren

Hvad baserer du dette på? Der står ikke i artiklen at man ikke må bruge trademarks i sine annoncer.

Hej Jesper.
Jeg skrev "som udgangspunkt" fordi Google egentlig helst vil holde sig langt væk fra slagsmålet omkring brugen af mærkenavne og varemærker. Der står i Learning Center Lesseon 1b: AdWords Policies at Google Trademarks IKKE må benyttes og i afsnittet efter står der at Google opfordrer annoncører til selv at få løst eventuelle 'trademark sylterier' udenom Google. Inside AdWords har desuden taget problematikken op og lavet 2 afsnit med rådgivning omkring Trademark Policy.

Men som skrevet tidligere er der verdens mest besværlige klageprocedure (helt hul i hovedet af klage via snail-mail til et internetmedie????) såfremt man har patenter eller varemærkebeskyttelse. Mit bedste eksempel på varemærkebeskyttelse er Lego (Sergey Brin og Larry Page er som bekendt helt vilde med Lego, så de sørgede selv for at beskytte brugen af Lego uden Legos indblanden.... Sødt af dem).

Håber det gav mere mening.

Søren J Wink

Søren J ;o)

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Skrevet kl. 13:36

Søren Jensen:
Jeg skrev "som udgangspunkt" fordi Google egentlig helst vil holde sig langt væk fra slagsmålet omkring brugen af mærkenavne og varemærker. Der står i Learning Center Lesseon 1b: AdWords Policies at Google Trademarks IKKE må benyttes og i afsnittet efter står der at Google opfordrer annoncører til selv at få løst eventuelle 'trademark sylterier' udenom Google. Inside AdWords har desuden taget problematikken op og lavet 2 afsnit med rådgivning omkring Trademark Policy.

Jeg er så uenig. Som udgangspunkt må man gerne bruge trademarks.

"at Google Trademarks IKKE må benyttes " betyder at man ikke må lægge søgeord som "Google" og "adwords" ind, men har intet med fx. Levis, D&G eller lignende.

Google skriver i selvsamme atikel omkriung brugen af Trademarks:

With Google AdWords, advertisers may select trademarked terms as keywords or use them in the content of the ad. As a provider of space for advertisements, Google is not in a position to arbitrate trademark disputes between advertisers and trademark owners. As stated in our Terms and Conditions, advertisers are responsible for the keywords and ad text that they choose to use.

Altså oversat: Annoncører må/kan vælge varemærker som keywords eller bruge dem i annonceteksten.

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 07
Skrevet kl. 02:13

Hejsa.

Jamen så har jeg formuleret mig forkert - Prøv at lave en testkampagne for Legoland og benyt dig af Legoland som både søgeord og i annoncen...
Du har formentlig selv oplevet at skulle indgive request når du har sat en kampagne op, fordi du har benyttet dig af et "borderline" ord. 

Der kommer nye firmaer og nye annoncører hver dag og Google kan ikke løbe rundt og lege big brother overalt, men forholde sig til tingene som et media )hvor selvbetjening er et forholdsvis vidt begreb). Desuden er der ligeledes forskellige regler fra land til land. Der er utallige eksempler på snylteri på konkurrenternes navne, MEN så snart man som firma har taget den tunge gang og været igennem systemet hos Google - ja så kan dit varemærke ikke benyttes.... Samtidig er der også firmaer som bevidst ikke brokker sig, det jo gratis reklame for deres produkter og det er da kun dejligt.

Du misser min pointe Hvis du vil beskytte dit varemærke kan du godt men det er røvbesværligt.Google gider ikke blande sig hvis du overtræder loven men henviser til at man overholder loven. Da registrerede varemærker ifølge loven ikke må benyttes uden tilladelse fra ejeren, så er det efter min klare overbevisning at Google siger "du ved godt du ik' må, men du må selv styre det". Eller som man kalder det i far-sprog: Frihed under ansvar.

Så kan vi begynde at diskutere etik og moral efterfølgende, men jeg står ved min fortolkning.
I sidste ende kan vi vel blive enige om at vi er uenige Big Smile

Søren J Wink

Søren J ;o)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)