Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anvendelse af andre virksomheders logo på egen hjemmeside?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen

Jeg oplever i nyere tid, at flere og flere, specielt webbureauer bruger andre virksomheders logoer på sine egne hjemmesider, bl.a. Google, Yahoo, MSN og også en lang række store danske virksomheder kommer meget hurtigt på listen uden nogen forklaring på, hvorfor logoet er der.

Ligeledes har jeg set flere hjemmesider hvor disse virksomheders logoer og ens egne budskaber/logoer bliver blandet sammen i det samme grafiske element.

Da jeg nu ved, hvor hårdt Martin Thorborg i sin tid arbejdede for at kunne anvende Microsoft's Logo, så må jeg indrømme, at jeg står meget undrende over for det, jeg oplever som det store "Logo tag selv bord".

Derfor kunne jeg godt tænke mig at få præciseret, hvilke reglerne der er for brug af andre virksomheders logo på egne hjemmesider/tryksager.

Skal man spørge om lov?

Skal det være skriftligt?

Hvor hård er straffen hvis virksomheden, der føler sit logo misbrugt sagsøger een?
(naturligvis fjernes logoet ved første henvendelse)

Venlig hilsen,
Christian

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:43

Jeg ville ikke bruge andres logo uden udtrykkelig tilladelse - enten skriftligt til mig selv eller i form af en offentligt tilgængelig retningsline for brug af netop dette logo.

mvh Hans

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 22:00

Samme her, det kan give ret meget ballade hvis man misbruger andres logo til at fremhæve sig selv i mængden.

Og de fleste større virksomheder har meget præcise regler i deres designmanual, omkring hvor og hvordan deres logo skal placeres og profilere virkomheden.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 14:50

Hej Christian,

Du stiller nogle dejlige konkrete spørgsmål, som kan give nogle meget konkrete svar:

Christian iMARKETING:

Skal man spørge om lov?

- JA - i henhold til markedsføringsloven må du ikke anvende andres varemærke i din markedsføring uden varemærkeejerens godkendelse. Det er ligegyldigt om varemærket er registreret.

Christian iMARKETING:

Skal det være skriftligt?

- NEJ, ikke nødvendigvis da mundtlige aftaler i henhold til aftaleloven er lige så gældende som skriftlige aftaler. Men da mundtlige aftaler er svære at bevise, så vil det til enhver tid være mest fornuftigt at sikre sig tilladelsen på skift, da nogle mennesker har det med at glemme hvad de har lovet mundtligt.

Christian iMARKETING:

Hvor hård er straffen hvis virksomheden, der føler sit logo misbrugt sagsøger een?
(naturligvis fjernes logoet ved første henvendelse)

Der vil sandsynligvis blive tale om en bødestraf, som fastsættes i henhold til hvor groft du har udnyttet varemærket, og alt efter hvor meget du selv har opnået ved misbruget. Jeg tror ikke, at du vil blive sat i fængsel for denne overtrædelse, med mindre du ikke kan/vil betale bøden.

Hilsen Martin

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 15:02

..når jeg skriver bødestraf, så mener jeg nok nærmere en eller anden form for økonomisk erstatning til den krænkede varemærkeejer. Det vil så blive i det omfang, som varemærkeejeren har lidt tab (konkrete tab eller forringelse af goodwill).

...og det er selvfølgelig kun, hvis der startes en sag. Ellers er der ingen straf for dig. I de fleste tilfælde vil varemærkeejeren indse, at det vil være for dyrt og problematisk at hive dig i retten, hvis omfanget er afmindre karakter, og misbruget ikke har medført et reelt tab for ham.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 15:14

meJensen:

..når jeg skriver bødestraf, så mener jeg nok nærmere en eller anden form for økonomisk erstatning til den krænkede varemærkeejer. Det vil så blive i det omfang, som varemærkeejeren har lidt tab (konkrete tab eller forringelse af goodwill).

...og det er selvfølgelig kun, hvis der startes en sag. Ellers er der ingen straf for dig. I de fleste tilfælde vil varemærkeejeren indse, at det vil være for dyrt og problematisk at hive dig i retten, hvis omfanget er afmindre karakter, og misbruget ikke har medført et reelt tab for ham.

... og det er så det, som nogle virksomheder udnytter.

Tusind tak for svaret, Martin.

Jeg synes bare selv, at eksemplerne er så grelle, at jeg lige ville være sikker på, at jeg ikke var blevet sippet på andre virksomheders vegne.

Men det er jeg ikke, kan jeg se.

Venlig hilsen,
Christian

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)