Hej alle. Jeg er en ung knægt på 16 der i øjeblikket er i gang med at udskifte sit slaveløns-fritids-job med en selvstændig karriere. Jeg regner med at have et overskud på cirka 30.000 om året. Alt andet end lige skal dette indlæg hverken handle om hvor eller hvordan min forretning skal køre rundt. Min mor og jeg fik nemlig en god idé - tror vi. Der er pga. konceptet ikke risiko for at der går minus i firmaet, og min mor vil derfor gerne stå som ejer. Hvilket i øvrigt gør en del ting meget lettere. I den forbindelse har vi læst lidt på det, og set ordningen om "tilsidelæggelse af løn til opstarts udgifter" som på den måde bliver skattefri. Min mor betaler pt. topskat, og der er derfor en del penge at hente hvis hun ligger f.eks. 50.000 til side. Efter gældende regler kan hun bruge dem tilat udbetale løn til mig osv. De penge jeg ellers får ind kan stå som firmaopsparing eller lign. Planen er så at hun, når jeg fylder 18 sælger virksomheden til mig for de 50.000 hun indskød, hvilket giver hende en væsentligt lavere beskatning. Det er måske ikke just nogen guldbrube vi her har fat i, men alt andet end lige en mulighed for en "gratis" kontant gevinst og en række fordele for min lille nye virksomhed. Nu vil jeg så bare høre. Er der noget jeg har overset, eller er der evt. anden lovgivning der sikrer mod dette? Såfremt vi vil gøre det vil jeg (selvfølgelig) søge et bindende svar hos skat. Men før jeg går gang med det vil jeg lige høre om nogle herinde kan se nogen problematik i idéen. På forhånd tusind tak for jeres hjælp. |
Et hurtigt spørgsmål til at starte med. Er det etableringskontoordningen du henviser til når du taler om tilsidesættelse af løn til opstartsudgifter?
Såfremt det er, så er der et par faldgruber du skal være opmærksom på:
1) Der er en minimumsgrænse for indskud.
2) Der er en minimumsgrænse for hvor meget arbejde indskyderen skal lægge i virksomheden. Selvom det lyder som en svær ting at kontrollere reelt, så kan du være sikker på at SKAT har en model.
Derudover skal du være opmærksom på, at såfremt du får succes med virksomheden, så bliver den over tid ganske naturligt mere værd. Dermed øges den pris som du skal betale til din mor for at købe virksomheden tilbage og skattegrundlaget vokser. Du kan ikke på forhånd aftale en fast tilbagekøbspris og forvente at SKAT ikke blander sig med deres egen vurdering.
Jeg har vurderet etableringskontoordningen før jeg startede virksomhed og er selv blevet rådet til at der er bedre måder at opnå skattefradrag på.
Held og lykke med det...
- Focused