Hej Aminoer Jeg skal til at starte et firma i Danmark men bor i Sverige hvor firmaet skal drives indtil januar 2009. Kan jeg indtil da oprette firmaet på evt. min brors danske adresse selv om jeg ikke bor der? og uden konsekvenser for min bror?Mvh |
Hej Thomas...
Indrømmet - den er lidt tricky denne her og medfører et par problemstillinger...
Først og fremmest er det vigtigt at du kun angriber det danske marked. Arbejder du for svenske kunder mens du bor i Sverige, så er det svært at skelne om du bør være en svensk eller en dansk virksomhed. Alternativt skal du til at registrere dig som dansk virksomhed med filial i sverige og så har du sikkert advokat og revisor omkostninger til den store guldmedalje.
Tænker jeg den igennem vil jeg umiddelbart se løsningen som;
- Oprette firmaadressen hos din bror
- Sørger for at have selskabsdokumenter m.v. liggende på den adresse ligesom du skal fakturere derfra.
- Etablere en ansættelseskontrakt mellem dig selv og firmaet hvor du får hjemmearbejdsplads.
På den måde vil jeg mene at firmaet officielt drives fra Danmark og der bør ikke være konsekvenser for din bror (medmindre du foretager dig noget ulovligt, undlader at betale moms etc. - hvilket sikkert ville give ham et par ubehageligheder).
HUSK - det er kun min opfattelse af situationen... Det er altid bedst at at få et bindende svar E&S, SKAT eller en advokat.
Martin