Jeg vil gerne vide hvordan vi rent administrations og bogholderi mæssigt skal klare udbetaling af kommisioner til partnere og affiliates, der er både erhverv og private.
Et firma som Danban.dk angiver jo til SKAT hvad der er udbetalt til den enkelte private bruger ihvertfald, udfra deres CPR nummer så vidt jeg forstår. Derved skal den enkelte bruger selv holde styr på at tilbageholde og betale SKAT af disdet udbetalte beløb. Beløbet udbetales altså som et honorar. Jeg regner med at vi så skal indsende en liste til skat med cpr. numre og hvilke udbetalinger der er blevet lavet hvis vi gør det på ovenstående måde?
Men hvordan gøres dette nemmest til erhverv, er det noget lignende samme metode, blot man laver en liste med CVR numre, eller er udbetaling til erhverv noget helt andet, skal der her laves en kreditnota eller lignende på det udbetalte beløb og så er der ikke mere i det? Det ville ikke være administrativt hensigtsmæssigt at begynde at spørge de enkelte firmaer om at sende os en faktura på det beløbet de vil have udbetalt.
Håber der sidder nogle kloge hoveder der kan hjælpe.
En måde jeg har set nogle gøre det på, er ganske simpelt blot ved at skrive en kreditnota. Du skylder jo i princippet blot kundende nogle penge, som de skal have udbetalt.
Det nemmeste jeg tror man kan gøre er at fakturere din partner det de skal betale dig, efter de har fået deres provision fra deres kunde.
Dvs. Hvis din partner sælger noget til 100% af et beløb, og partneren skal have 20% i provision, fakturerer du partneren 80 % og de viderefakturer 100%. Dermed får partneren 20% i provision og der er ikke noget at indberette til Skat.
Dansk Hosting Aps proud owner of Karitas CMS Steen Lautrup Salg- og marketing Tlf.: 7026 1420 www.danskhosting.dk www.karitascms.dk
Det nemmeste jeg tror man kan gøre er at fakturere din partner det de skal betale dig, efter de har fået deres provision fra deres kunde.
Dvs. Hvis din partner sælger noget til 100% af et beløb, og partneren skal have 20% i provision, fakturerer du partneren 80 % og de viderefakturer 100%. Dermed får partneren 20% i provision og der er ikke noget at indberette til Skat.
Nu tror jeg ikke at partnere selv opkræver penge eller fakturerer kunderne, når der er tale om affiliate marketing. Det du nævner er jo ganske simpelt blot hvis man køber et produkt og sælger det videre til en højere pris.
Steenlautrup> Din løsningsmodel passer desværre slet ikke til vores forretningsmodel.
Ken Schultz> Det er oplysninger som denne jeg er på udkig efter. Så skal jeg bare lige dreje den oveni mit hovede hvordan DET skal skrues sammen. Men ved du om jeg skal angive til skat hvilke udbetalinger der er lavet til Erhverv? Og er kreditnotaer, måden at gøre det på?
Vi laver mange afregninger til private og erhverv hver måned.
Vi laver det som automatiske afregningsbilag (ex.moms for private og inkl.moms for erhverv, som jo selv afregner momsen som salgsmoms). Afregningsbilagene laver vi så et samlebilag for som vi bogfører.
Vi indrapporterer ikke noget aut. til SKAT - det skal de private partnere selv gøre. For erhverv er det automatisk med når de bogfører i deres eget system.
Kald bilagene for f.eks. Afregning, Afregningsnota eller Kreditnota e.l. (det vil jeg mene er op til dig).