Kære Aminoer, Jeg sidder her og prøver at få forskudsopgørelsen til at stemme ud fra min nuværende situation, men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal ændre, hvordan nogle af tingene skal beregnes. Jeg stoppede mit fit faste job som lønmodtager her 31. maj, og fortsætter nu som selvstændig i personlig enmands-virksomhed. Jeg kan se af min forskudsopgørelse at der selvfølgelig står i "Lønindkomst mv" den indkomst som jeg skulle have fået som lønmodtager, men dette beløb skal vel nedjusteres, så jeg kan tage og kigge alle min lønsedler igennem for indeværende år, lægge beløbende sammen og skrive dette tal i dette felt? Envidere kunne jeg tænke mig, at jeg skal tilføje og sætte beløbet i B-skat til noget mht. til det overskud jeg forventer i indeværende år fra min virksomhed (indtægt minus udgifter) - så noget i stil med at jeg forventer et overskud (omkring 260.000,- ekskl. moms). Udover dette er der ikke noget udsædvaneligt jeg vil have ændret ved min forskudsopgørelse - jeg vil bare gerne prøve at klare det selv via tastselv inden jeg skal ned og stå i kø på skattekontoret :) På forhånd tak! |
Hej
Du skal tage den nyeste lønseddel fra din arbejdsgiver. Har du været funktionær, så skal du tage den, hvor dine feriepenge for 2007 og 2008 bliver afregnet. Det er en med det største AM-indkomst beløb
Du retter så de enkelte felter i din forskudsregistrering via SKAT's tast-selv løsning. For oven sætter du + i "selvstændig erhversdrivende..." og "Indkomst indtil ændring og gyldighedsdato for skattekort"
Dit overskud (uden moms og efter at alle dine omkostninger er fratrukket) taster du i felt 111.
Derudover udfylder du felterne 353 - 362 med betalt A-skat m.v. fra nævnte lønseddel.
Du vil modtage 5 girokort med aconto betaling af AM-bidrag og B-skat beregnet ud fra det overskud, du har angivet i felt 111. De er til betaling d. 20, juli - november, og december er skattefri måned.
mvh
Jørgen