Jeg er lønmodtager og har en enkeltmandsvirksomhed som leverer konsulentydelser. Jeg har i år mindre indtægt end udgifter. Jeg ved jeg på selvangivelsen skal skrive underskud i rubrik 112, men kan et underskud give fradragsmuligheder og i givetfald hvordan?
Jeg har læst flere indlæg på amino om at leje lokale i egen ejer olig til kontor/virksomhed. Jeg er klar over lokalet KUN må bruges til virksomhed. På amino nævner nogen noget om skønsmæssige lejebeløb - ex. 2.000 kr. pr. md. Jeg mener jeg engang har læst at skat har nogle klart defineret m2 priser til dette. Ved nogen noget om dette?
1. Du vil i tilfælde af underskud i din lille virksomhed få fradrag i den personlige indkomst forstået på den måde at den personlige indkomst bliver det mindre som dit underskud er på.
2. Det bedste er at tage en dialog med SKAT om hvad de mener er skønsmæssigt udfra dit forbrug og hvor omfattende din virksomhed er ved brug af hjemlige lokal(er). Ved at foretage denne dialog skal du også bede dem om et bindende svar, sådan at de ikke kan løbe fra aftalen efterfølgende.