Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor mange % kan jeg forlange?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Apr 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går og overvejer at investere en del penge som jeg har opsparet i nogle virksomheder/butikker, hvor i jeg kan se at det vil gå dem godt og de vil have et godt overkskud.

Men inden jeg investere, så vil jeg gerne have "spillereglerne" på plads.

Så hvis jeg investere ca. 25.000 kroner i en forretning, tømrer, El, vvs, import, eller lign. 

Og måske 45.000 i en tøj butik som sidder på mange % af salget af tøj.

Hvor mange % af overskuddet kan jeg så "forlange" og få om året?

Nogen gylden regel?

På forhånd tak Smile 

Sælg ikke det du ikke selv vil købe.
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 22:35

Er ikke med på om dine tal er fiktive eller rigtige eksempler? Men tillader mig at tro på det sidste.

Gyldne regler er der mig bekendt ingen af. Men man kan jo sige, at jo mere du kommer med af den samlede kapital jo mere kan du forvente. Hvis vi tager dine to eksempler kunne det se sådan ud.

25.000 i en VVS import forretning:
Hvis dine 25.000 udgør 50% af startkapitalen, kan du forvente alt fra ejerandele til procenter af omsætningen, eller måske begge dele på én gang. Men du skal nok ikke forvente 50/50 deling, da 25.000 ikke er svær kapital at skaffe, og dermed er dine penge formentlig til at erstatte. Af den grund falder prisen/det du kan forvente at få i afkast.

Hvis dine 25.000 udgør en meget lille del af den samlede kapital, tror jeg næppe du kan gøre dig håb om andet end anparter/aktier/ejerandele. Hvis jeg havde investeret 150.000 i en virksomhed og du kom med 25.000, vil du ikke få en skid af omsætningen.

Men alt dette kommer jo an på virksomhedens situation. Hvis dine 25.000 er afgørende for at forretningen overlever eller overhovedet kommer op at stå, kan du i sagens natur forvente en del mere afkast.

45.000 i en tøjbutik
Her gælder meget af det samme som ovenfor. Men fysiske butikker er ofte meget omkostningstunge ved opstart, og jeg tillader mig at gå ud fra at du ikke kan få en skid ud af at investere 45.000 i en tøjbutik. Igen afhænger det af butikkens situation. Men er den på røven i forvejen, skulle du nok holde fingrene væk.

Igen.. hvis jeg havde investeret 500.000/1 mill eller mere i en tøjbutik og varelager ville du ikke få en skid igen for 45.000! Smile

Vil ikke lyde mavesur eller navlebeskuende, men det er ikke mange penge du vil investere, og derfor kan du heller ikke forvente noget særligt afkast. De to ting hænger ofte sammen.

Held og lykke med investeringen....

Tilmeldt 15. Apr 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 22:32

Hej Casper.

Disse tal er fiktive, og nok også kun det jeg kunne investere lige pt.

Men selvfølgelig hvis jeg så hen af vejen skyder flere penge i de to og samlet komer op på de 100.000 så ville jeg da lige hører om hvor meget jeg kunne få af afkastet.

Jeg ville bare hører hvor meget man kunne får ud af sådan noget, som bare rolig, dejligt at du siger din mening Smile

Men du mener altså hvis jeg investerede nok penge til at det fik indflydelse så får jeg procenter?

Tak for responsen. 

Sælg ikke det du ikke selv vil købe.
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)