Jeg er virksomhedsdrivende og ved at udfylde den udvidede selvangivelse. |
Det lyder, som om du ville have glæde af at have et bogført regnskab. Måske skulle du tale med en bogholder. Men bortset fra det: Overskuddet skal stå i rubrik 111 og momsen skal ikke medregnes. Underskud i rubrik 112, også uden moms. Har du haft to selskaber i 2007, skal du udfylde side 4 i selvangivelsen to gange. Har omsætningen været under 300.000 kr. i hver virksomhed, er det dog kun meget få spørgsmål, du skal svare på. Rubrik 111 og 112 er en sammentællling af hhv. overskud og underskud i virksomhederne.
Afskrivninger er en lidt større historie, og på de foreliggende oplysninger kan jeg ikke sige præcist, hvad du skat gøre. Men har anskaffelsen ikke været meget dyrere end de 11.600 kr., vil de i overgangen mellem de to regnskabsår være faldet så meget i værdi, at de kan straksafskries, det vil sige fuldt fradrag for udgiften. Ellers er der formentlig tale om 25% afskrivning, dvs. at 25% af udgiften bogføres som en udgift og resten står i aktiverne som en værdi i firmaet. Men udgangsbønnen er: Det er så meget lettere, når det hele er bogført i et regnskabsprogram.