Jeg vil købe en pantonevifte (ny) fra en privatperson. For at jeg kan trække den fra i regnskabet, skal denne person jo så skrive en kvittering - men hvordan skal sådan én se ud? Er det bare noget i stil med:
Jeg Xxx Xxxxx har hermed solgt Pantone Color Bridge Coated Euro for kr. XXX til "Mit firmanavn og adresse". Og så en underskrift og et navn/adresse på vedkommende??...
Og husk så, at du ikke kan bogføre moms på købet (da det er privat køb), men du kan bogføre købet som privat indskud i virksomheden, og deraf senere trække beløbet ud igen skattefrit (hvis du har enmands eller I/S).
Køber man noget privat, og indskyder det til 100% brug i sin virksomhed (så som sin computer, 3 pakker papir fra supermarkedet eller lign.), er dette et privat indskud i virksomhedens kapital. Dette beløb kan jo derefter trækked ud af virksomhedens overskud skattefrit.
Og husk så, at du ikke kan bogføre moms på købet (da det er privat køb), men du kan bogføre købet som privat indskud i virksomheden,
Sælger er privat, så han er ikke momsregistreret = der er selvfølgelig ingen moms at bogfører. Derfor behøver det dog ikke at være et privatkøb... om han køber 10L malling i Flugger til virksomhedens facade eller af sin nabo kan det da bogføres ens (pånær den manglende moms).