Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - et par spørgsmål

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-brugere

Jeg overvejer at starte en lille virksomhed op for at supplere SU´en. Derfor har jeg nogle spørgsmål jeg håber i kan besvare.

Først og fremmest vil jeg spørge om udbetalingen af overskuddet. Da jeg som sagt læser og derfor modtager SU vil jeg gerne høre om man er tvunget til at udbetale overskuddet som løn til sig selv?

Nu kan man jo sige at jeg bare kunne vælge SU´en fra og dermed slippe for den bekymring, og så regner jeg i øvrigt heller ikke med det bliver relevant med et overskud der evt. kunne "true" min SU.

Men da jeg forventer at firmaets indtægter hovedsagligt vil være om sommeren og da det som sagt vil være med det formål at supplere SU´en, så er det alligevel rart at være helt sikker på hvordan og hvorledes.

Spørgsmålet er derfor: Må man uden videre overføre en del af overskuddet til næste regnskabsår - evt. indirekte via investeringer i varer/udstyr og/eller værdipapirer (og derved undgå det bliver regnet med som personlig skattepligtig indkomst)?

En anden ting jeg også vil spørge om er hvordan reglerne er i forhold til brug af egen bil i forbindelse med firmaets aktiviteter. Jeg forventer nemlig at bruge min egen bil som "firmabil".

Spørgsmålet er så om firmaet må betale for udgifter (benzin eks.) der opstår i forbindelse med denne brug - uden jeg bliver beskattet heraf?

Og så lige et tredie spørgsmål...

Da jeg kan forstå at man først skal momsregistreres når omsætningen overstiger 50.000 om året så var det måske en mulighed blot at vente med at oprette et decideret "firma"  indtil det sker.

Men såfremt man omsætter for under 50.000 om året, hvad er reglerne så i store træk - skal man bare kunne dokumentere sine indtægter og så betale skat af dem?

Eller skal der stadigvæk føres fuldt regnskab?

Håber der skulle være en eller to der lige har 5 minutter til at give et svar.

Hilsen

Kim 

Tilmeldt 10. Mar 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 20:12

Det er et langt indlæg og jeg sidder lige i maden (våd numse og det hele), så kort svar for at starte dig:

Der er ikke noget med at udbetale overskud af en enkeltmandsvirksomhed. Man kan kun udbetale overskud når man har et selvskab. Som enkeltmandsvirksomhed er den eneste i hele verden som ser en forskel på din økonomi og din virksomhedsøkonomi dig selv.

Så de indtægter du har minus omkostningerne er virksomhedes overskud og tæller i din personlige indkomst. Tjener du mere end de 74.000 kr. du må på SU så kan du betale din SU tilbage, fravælge SU nogle måneder eller oprette et selvskab.

"Alle klare hoveder gentager siden Bacon, at der ikke er anden virkelig erkendelse end den, der hviler på iagttagne kendsgerninger." Bookmaker guide
Tilmeldt 10. Mar 08
Skrevet kl. 20:39

Vedr. bil. Kan du trække et beløb fra pr. kørt km. og ikke andet.

Om du venter med at registrer medfører dig kun ulæmper, fx. i form af at nogle ikke vil arbejde sammen med dig fordi du fremstår useriøs. Der er ingen skattemæssige eller juridiske fordele ved at vente.

Dit indlæg er så standart at du kan finde svar på det og meget mere blot ved at læse her på forummet (svar givet mange gange før), på skattevæsenets hjemmeside og i brochurer/mapper du kan hente hos skattevæsenet i morgen. Så jeg vil anbefale dig, at du læser noget om at drive en enkeltmandsvirksomhed. Udover det du gratis kan læse på nettet og i skattevæsenets brochurer så kan jeg anbefale bogen "Start din egen virksomhed" det er en 69 kr's bog fra Libris og kan købes mange steder.

"Alle klare hoveder gentager siden Bacon, at der ikke er anden virkelig erkendelse end den, der hviler på iagttagne kendsgerninger." Bookmaker guide
Tilmeldt 8. Jun 08
Skrevet kl. 22:07

Hej Profit

Tak for dit svar!

Det skal altså forstås på den måde at lagerbeholdning osv. tæller med som min personlige indtægt, og jeg vil blive beskattet af den værdi det udgør?

Men det kan jeg jo sikkert læse mere om i den bog du nævner. I øvrigt tak for det tip, det kunne sagtens blive min første investering.

Tilmeldt 10. Mar 08
Skrevet kl. 23:07

Uf! Lagerbeholdning har jeg ingen praktisk erfaring med. Jeg har endnu aldrig haft lagerbeholdning i mine virksomheder Smile Jeg er derfor ikke den bedste til at svare på spg. om.

Jeg kan ikke se, hvordan det skal tælle med i personlig indtægt. Når du engang sælger ud af din lagerbholdning, skaber det forhåbentligt en indtægt til dig.

Jeg ved ikke hvordan lagerbeholdning tæller med skattemæssigt. Så jeg skal ikke kunne svare på, om det fx kan være en fordel at købe for 10.000 kr. ekstra inden udgangen af et kalenderår, for at komme under indtægtsloftet på din SU. Mit gæt er, at det kan lade sig gøre; men det er gætværk!

PS: Jeg kan ikke huske at der står noget om lagerbholdning i bogen, der står mange andre gode ting. Bl.a. står der at "man kan blive dømt som virksomhed - skønt man ikke har lavet en formel registrering (der er nemlig ikke registreringspligt for alle typer virksomheder i Danmark)." citat fra boganmeldelse af Start din egen virksomhed. Jeg har tilsyneladende ikke bogen herhjemme, så den er nok udlånt eller forsvundet i papirdynger Smile  Hvis du registerer dig i dag, kan du købe bogen i morgen og trække den fra som faglitteratur.

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 23:41

Filosoffen:

Spørgsmålet er så om firmaet må betale for udgifter (benzin eks.) der opstår i forbindelse med denne brug - uden jeg bliver beskattet heraf?

Du kan bruge din egen og få fradrag pr. kørt kilometer. I 2008 er satsen indtil 20.000 kørte km 3,47 kr og herover 18,3 kr. pr kørt km.

Filosoffen:

Da jeg kan forstå at man først skal momsregistreres når omsætningen overstiger 50.000 om året så var det måske en mulighed blot at vente med at oprette et decideret "firma"  indtil det sker.

Det må du ikke - i så fald kan du komme til at hænge på at skulle tilbagebetale momsen, hvilket du (sandsynligvis) ikke ønsker! Nej, det hedder sig, at man skal momsregistreres, så snart man kan se, at omsætningen kommer over 50.000. Hvis du har den mindste fornemmelse, bør du momsregistrere dig og hvis du så ikke omsætter for noget, indberetter du bare et 0. Der pålægges dig ikke ret meget bøvl med en momsregistreret enkeltmandsvirksomhed, så det kan du ligeså godt.

Filosoffen:

Men såfremt man omsætter for under 50.000 om året, hvad er reglerne så i store træk - skal man bare kunne dokumentere sine indtægter og så betale skat af dem?

Eller skal der stadigvæk føres fuldt regnskab?

Du skal til enhver tid kunne vise regnskab til SKAT, men du skal ikke indberette på samme måde, som selskaber skal.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:49

Hej!

Lagerbeholdningen er et aktiv, og påvirker dit resultat i kraft af forskydningen mellem primo og ultimo

lagerbeholdning.

Tilmeldt 8. Jun 08
Skrevet kl. 00:14

Hej igen

Tak for alle jeres svar - jeg kan forstå der nok ikke er nogen vej udenom den gamle dyd at "sætte sig grundigt ind i sagerne" :)

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 00:23

Filosoffen:

Tak for alle jeres svar - jeg kan forstå der nok ikke er nogen vej udenom den gamle dyd at "sætte sig grundigt ind i sagerne" :)

Nej, det er der ikke, og den bog, Profit anbefalede er ret god. Ellers kan du hente en Iværksættermappe hos SKAT og/eller tilmelde dig ét af deres informationsmøder - SKAT's formål er ikke kun til at genere de selvstændige mest muligt Stick out tongue

Men held og lykke med virksomheden!

Tilmeldt 10. Mar 08
Skrevet kl. 01:42

Filosoffen:

Jo da. Du kan blot gøre som du lyster og betale evtuelle bøder m.m. hvis det kommer; men det er tilladt at fejle med flere ting uden at få en bøde for det. Det er dog ikke den anbefalede metode. Og hvis du er filosof/filosofistuderende er du vel vild med at læse. Jeg gætter på du vil få en del ud af det.

Når du engang er blevet registreret får du en invitation fra skattevæsenet til et informationsmøde for nye iværksættere. De holdes vist hvert kvartal; men det kan være det ikke er det samme i alle regioner/områder. Det kan være udemærket at deltage i et sådan møde. Det er dog over 10 år siden jeg deltog, så meget kan være ændret siden.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)