Hej kloge hoveder ;) Hvordan bogfører jeg det skat jeg skal betale i virksomhedsordningen i summasummarum. Mit overskud i 2007 var 14802 kr, og jeg er på SU, så det skal blive i virksomheden. Jeg fik så ikke betalt skat inden årets udgang da jeg ikke kendte proceduren endnu, så jeg har fået et brev fra skat hvor der står jeg skal betale 3700,50 i virksomhedsskat, og så et procenttillæg på 7% fordi skatten bliver betalt for sent (går jeg ud fra). Disse penge kan jeg så vidt jeg har forstået godt hæve på min firmakonto, når jeg har betalt dem med girokortet fra min private konto - men hvordan bogfører man det i summasummarum? - Den skal jo gerne huske at jeg så har betalt skat af de 14802 kr, så når jeg senere vil hæve de ca. 11000 kr der er tilbage, så skal jeg ikke betale fuld skat af det. Jeg vil blive utroligt glad for alt hjælp jeg kan få, så bare kom med dine tanker :) Med venlig hilsen Søren |
Jeg vil jo sige at det er noget som du ikke bogfører i Summa Summarum. Virksomhedsordningen er udelukkende udtryk for en handling eller nogle dispositioner som du foretager dig i relation til opgørelsen af dit skattepligtige virksomhedsresultat og over til selvangivelsen, hvor det du laver i Summa Summarum er et årsregnskab baseret på regnskabsmæssige principper. Nogle følger så her de skattemæssige principper men det er sådan set underordnet.
Det der er relevant at bogføre løbende er hævninger og indskud, herunder indskud og hævninger på din mellemregningskonto i virksomheden/virksomhedsordningen. Skatter bogfører man typisk som private hævninger i virksomheden.
Men her er det jo ikke anderledes end at du indbetaler de 3.700,50 kr. inden 30/6. Så slipper du for procenttillægget. Det med at styre skatterne kan du gøre i et særskildt regnskab. Jeg vil ikke afvise at man kan kan lave en bogføringsmæssig løsning, men det er umiddelbart ikke nødvendigt.