Jeg har for nyligt snakket kortvarigt med en skatteoptimeringsekspert, der fortalte mig om muligheden for at lægge privat gæld ind i VSO. Han understregede op til flere gange, at det i næsten alle tilfælde var en god idé. Med mange overbevisende argumenter, som jeg desværre næsten har glemt allesammen, blev jeg overbevist om, at det nok ikke var helt skidt at arbejde i den retning. Imidlertid er min revisor allerede sat på sagen at håndtere mit 2007-regnskab, og da jeg gav ham "guldkornet", fortalte han, at det nok ville give mig en "negativ fordel". Skatteoptimeringseksperten (som i øvrigt har været ansat i SKAT) var dog uenig og fortalte, at min revisor i så fald ikke havde styr nok på VSO. Jeg fik at vide, at gælden på hans måde kunne betales af firmaet, og dermed trækkes ud som "tilbagebetaling af indskud" (som jeg forstor det... Er der et klog hoved, der kan gennemgå, hvordan scenariet ser ud, når man putter eks. kr. 500.000,- gæld ind i VSO i et firma, der har overskud på ca. det samme?
Vh Peter |
Jeg kan så sige at jeg er helt på linje med "skatteoptimeringseksperten". Det er en fidus som har eksisteret i mange år. Faktisk siden Nordlanddommen tilbage i 90'erne hvor Højesteret bekræftede at det var muligt at have privat gæld i virksomhedsordningen, fordi virksomhedsordningen indeholder en selvjusterende effekt i form af rentekorrektion. Dvs. at nogle af renteudgifter ryger tilbage til privat hvis der er negativ indskudskonto. Dvs. selvom man har privat gæld inde er det ikke sikkert at man får fradrag for samtlige renteudgifter, men det er sådan set heller ikke det interessante. Det interessante er at man ved have gælden inde i virksomhedsskatteordningen kan bruge virksomhedens midler til at afdrage gæld. Afdrag som man ellers skulle tage ud af virksomheden som private hævninger.
Der hvor problemet kan opstå er hvis man vil lave en skattefri virksomhedsomdannelse. Så skal gælden også indgå i selskabsstiftelsen men så er det ikke sikkert at der er værdier nok, ligesom at det ikke er sikkert at banken o.l. vil acceptere at denne gæld overføres til et selskab.
Det næste er at gælden bør indskydes i forbindelse med at man indtræder i vrksomhedsordningen. Sker det først senere vil indskuddet af gælden være at sidestille med en hævning i virksomhedsordningen og så er man lige vidt.