Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

timepris-niveau for ny .NET-konsulent!?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. May 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ønsker at blive konsulent med et CV der lyder ca. sådan (kun med de emner der passer til min profil, som jeg forestiller mig den...):

Civilingeniør.

.NET1.1 - 4år - ekspert

.NET2.0 - 2år - ekspert

winform - 4år - ekspert

Arkitektur, OOA/OOD, UML, Designpatterns - 4år - meget erfaren

sql/databasedesign - 2år - erfaren

SOA - 2år - erfaren

webform (ASP.NET) - 1år - erfaren

vigtigt! min erhvervserfaring er 4-5år. Derudover har jeg 4år som deltidsprogrammør under studietid (indgår ikke i CV).

- Min nuværende løn ligger lidt over 50k (incl. pension). Min forestilling er at konsulenthuse sælger mig. Nu til mine spørgsmål:

1) Er det realistisk, med en timepris på 5-600kr, efter konsulenthuset har taget deres del?

2) Jeg forestiller mig, at jeg får det svært ved at "vise" konsulenthuse, at jeg er af den "rigtige kaliber" til prisen, givet mit CV. Hvad mener i? hvis ja, kan jeg gøre noget for at bevise mit værd?  

på forhånd tak :)

Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 20:34

1) Man plejer at sige lønnen er ca. 1/3 af det firmaet sælger dig for. Umiddelbart lyder 500-600  ret højt. 

2) Du kan refere til projekter du har været med til. Det er vel en form for et bevis. Hvad mener du med at du skal vise dig? Vil du gerne være freelance konsulent? For hvis du er ansat, så er lønnen jo fastsat.

Tilmeldt 17. May 08
Skrevet kl. 20:45

jeg ønsker at være freelance konsulent.

> 1) Man plejer at sige lønnen er ca. 1/3 af det firmaet sælger dig for. Umiddelbart lyder 500-600  ret højt. 

dvs. at konsulenthusket skal sælge mig for 1500-1800? tager de ikke omkring 15-25% af timeprisen de sælger mig for?

2) Du kan refere til projekter du har været med til. Det er vel en form for et bevis. Hvad mener du med at du skal vise dig? Vil du gerne være freelance konsulent? For hvis du er ansat, så er lønnen jo fastsat.

jeg forestiller mig at jeg, som freelancer, skal forhandle min pris mellem mig og konsulenthuset - og konsulent-huset forhandler deres pris med kunden. Det jeg mener med at "vise mit værd", er ved min forhandling med konsulenthuset.

f.eks. kunne jeg forhandle 500 pr time overfor konsulenthuset, og konsulenthuset tager 700 overfor kunden. 

- Det er muligt jeg har misforstået noget helt grundlæggende ifb. konsulenthuse?

Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Skrevet kl. 21:16

Ja typiske konsulenter får 1/3 af salgspris med mindre du er meget sær og er en af de rigtig sjældne, så vil du nok kunne få en god timepris!! Du skal huske at konsulenthusene også har en masse udgifter som f.eks. husleje, rengøringsassistant, bogholder, revisorrådgivning m.m.. Desuden skal f.eks. lønnen til salgskonsulenterne også dækkes, for uden dem hvem skulle så forhandle opgaverne hjem. Så for at det rent økonomisk kan køre rundt, så må en udviklingskonsulent kun koste ca. 1/3 af timeprisen.

Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Skrevet kl. 21:19

Og så lige en tilføjelse... Ude ved det firma jeg arbejder for, der koster en konsulent time mellem 1300-1800 kr, så din ønskede løn er ikke urealitisk hvis du har styr komptencerne Smile.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:02

Du kan, med 5 års .NET erfaring, få ca. 500 kr./time som underleverandør til et bureau. Men du kan ikke forvente, at være fuldt ud booket + du får flere udgifter, så du skal ikke forvente en højere nettoløn end den du får nu som lønslave. Til gengæld kan du så få mere fritid.

Tilmeldt 29. Oct 05
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 00:58

Hvis du er tilknyttet et typisk konsulentbureau ligger afregningen omkring 70 - 80% af det du bliver "solgt" for. Kortere kontrakter giver typisk en højere løn. På sjælland er lønningerne lidt højere en fyn/jylland - og der er flere jobs. Dine kvalifikationer er ret efterspurgt.

Du vil ikke få problemer med at bevise dit værd. Konsulenthuset sælger dig på det du fortæller dem du kan. Og holder det ikke vand er du bare ikke konsulent ret længe.

Men du skal være opmærksom på, at du typisk modtager din betaling 30 dage efter du har sendt en faktura til konsulentbureauet - dvs. når du starter får du et hul i økonomien på en/to måneders tid. Du arbejder en måned, sender en faktura og får pengene 30+ dage efter... Og for at gøre det endnu værre, så falder betalingen typisk nogle dage efter den 1. Så du skal have økonomien i orden når du starter. Du skal selv finansierer din løn to gange.

Husk også på, at ferie, sygedage og pension pludselig er noget, der er dit problem. En uge på langs eller syd på, koster dig hurtigt 20.000,- i mistet indtægt.

Konsulentjobbet kræver også at du kan begå dig. Så din væremåde, fremtoning og holdning til det du laver er ret afgørende.

Men jo - det kan være en bedre forretning end at være ansat.

Men kast dig ud i det. Der giver en bunke erfaring og en masse oplevelser.

Med venlig hilsen

Martin

Tilmeldt 17. May 08
Skrevet kl. 20:16

Tak for alle svarene! I har været til stor hjælp :)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)