Jeg påtænker at lave en "skab-lidt-buzz" konkurrence, hvor jeg blandt mine kunder en given måned, vil udlodde en præmie af en vis størrelse. Selve lodtrækningen sker via et samarbejde med en upartisk tredjepart, som mine kunder kender og (formentlig :-)) stoler på.
Du har helt ret, man må ikke lave købsbetingede konkurrencer; men jeg tror ikke der er noget i vejen for, at du også sender en mail til dem af dine tidligere kunder, der gerne vil have mails fra dig, med lidt info om konkurrencen. Derudover synes jeg det jo kunne være en god idé at lave en konkurrence, hvor også potentielle kunder kan være med - andet vil da næsten være dumt? Endelig må du huske at offentliggøre navnene på dem der vinder.
Du må gerne skrive at alle kunder deltager i konkurrencen... Hvordan du så finder ud af, hvem der er kunder er således din hovedpine. Du har derved ikke sagt de "ulovlige" ord, at den kunder gælder hvis du køber noget...
Det som loven skriver er, at den ikke må være købsbetinget. Omsæt det til den fysiske butiksverden: Kunden besøger butikken på strøget, men køber ikke noget den dag. Kunden er stadig en "kunde" og kan derfor jf. loven deltage i konkurrencen. Det samme gælder for din butik.
Altså hvis jeg besøger din web-butik har jeg også jf. loven ret til at deltage i konkurrencen. Men hvordan ved du jeg har besøgt din butik som kunde, da du ikke har logget min IP-adresse, E-mail, navn eller lign. før jeg har købt noget...?
Når du så sender konkurrencen ud via E-mail / nyhedsbrev, er det derved alle modtagere der deltager og ikke dem der lige har købt noget i konkurrence-perioden.
Selvstændig med Aps - Internet-købmand og krejler af 1. grad...
Du må gerne skrive at alle kunder deltager i konkurrencen... Hvordan du så finder ud af, hvem der er kunder er således din hovedpine. Du har derved ikke sagt de "ulovlige" ord, at den kunder gælder hvis du køber noget...
Det som loven skriver er, at den ikke må være købsbetinget. Omsæt det til den fysiske butiksverden: Kunden besøger butikken på strøget, men køber ikke noget den dag. Kunden er stadig en "kunde" og kan derfor jf. loven deltage i konkurrencen. Det samme gælder for din butik.
Altså hvis jeg besøger din web-butik har jeg også jf. loven ret til at deltage i konkurrencen. Men hvordan ved du jeg har besøgt din butik som kunde, da du ikke har logget min IP-adresse, E-mail, navn eller lign. før jeg har købt noget...?
Når du så sender konkurrencen ud via E-mail / nyhedsbrev, er det derved alle modtagere der deltager og ikke dem der lige har købt noget i konkurrence-perioden.
Er man derved en kunde i butikken, hvis man blot besøger siden uden at købe noget? Det sammen vil gøre sig gældende på strøget, der vil jeg ikke mene man er kunden inden man har foretaget et køb.
Derved bliver løsningen du nævner netop købsbetinget. Derfor er konkurrencer i fysiske butikker heller ikke bundet op af at man skal købe noget, da man altid har mulighed for at aflevere en "kupon" uden at foretage et køb og derved blive kunde.
Det er netop det jeg skriver... Du er kunde uanset om du køber noget eller ej.
Uanset om det er i en fysisk butik eller om det er i en netbutik.
Dvs. hvis du udsender konkurrencen via dit nyhedsbrev, har alle modtagere mulighed for at deltage.
Ja - men jeg siger stadig at man ikke er kunde, før man har foretaget et køb. Indtil man foretager et køb er man blot en besøgende eller bruger. Det du denne gang nævner i dit nye indlæg er lovligt, så længe man kan tilmelde sig nyhedsbrevet uden at foretage et køb.