Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har du en videnbank/-base

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil såmænd bare lige høre hvordan I forskellige håndtere og gemmer den viden, som i har i jeres virksomhed.

Render I rundt med det i hovedet, eller har I en mere ordnet måde at arkivere jeres viden på?

:)

Hilsen David

-

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Skrevet kl. 00:16

Hallo! Viden! Er I totalt ignoranter, eller er der bare ikke nogen der tænker på at kunne beholde/udvikle den viden man er i bessidelse af som firma?

Det er et skråplan, hvis der ikke er nogen - og en umiddelbar´punktering af min idé..

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 15:12

davidchristensen:

Hallo! Viden! Er I totalt ignoranter,

Ro på... det er fredag...

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 15:17

Men der findes adskillige måder hvorpå du kan "arkivere" din viden...

#1 - kunde databaser er jo nok den vigtigste... her finde forskellige programmer, hvor du kan tilføje ekstra kommentarer til kunderne... endda måske skrive om hvad de kunder har bestil for, hvad deres interesser er (godt at vide for en sælger) etc... men kunde information er et stort kapitel for sig selv og kan være uhyre vigtig for en sælger..

#2 - produkt viden... mange laver det som kaldes en "design history file", hvor man skriver alle de designforslag, konceptforslag der har været løbende i et projekt.. herunder indsætter man så billeder af små prototyper (ex pap-modeller), og billeder af whiteboard sketcher... her knytter man så kommentarer til alle billeder, så man i fremtiden kan gå tilbage og tjekke hvad pointen var...

Når man så er i 3d tegninger, så kører man versions styring på sin udvikling, så man altid kan gå tilbage og se udviklingen af ens produkt...

Men prøv at være lidt mere specifik, så kan det være man kan hjælpe dig lidt mere... men lad vær med at blive uhøflig, det er der ingen grund til... Hvis folk ikke besvarer dit spørgsmål, kan der være flere grunde
1 - de har ikke set det endnu
2 - det er ikke interessant for vedkommende, eller de har ingen holdning / idé til det
3 - spørgsmålet er ikke stillet pædagogisk korrekt...

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Skrevet kl. 16:53

Undskyld, det var ikke for at være uhøflig, men et forsøg på at være lidt 'kæk', men jeg kan godt se, at det kan læses på en anden måde..

Tak for dit svar. Lige din/vores branche kender jeg så netop til mht. videnopbevaring. Jeg ville bare prøve at spørge i plenum, for at få en fornemmelse for hvad andre brancher gør - og om folk overhovedet har en videnbase ude i de små og mellemstore virksomheder :)

Hilsen David

-

Fra København
Tilmeldt 22. May 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:47

Hej David,

vi bruger en WIKI til intern vidensdeling, og det fungerer rigtig godt. WIKIer er meget nemt at bruge, men kan lige så nemt blive uoverskuelige, hvis man ikke plejer dem over tid.

Du kan læse mere om WIKIer her, hvis du ikke kænder meget til dem: http://da.wikipedia.org/wiki/Wiki.

Du vil nemt kunne finde enten en hosted wiki eller gratis wiki software, som du kan installere på din egen server. Bare gå på google Smile Og svar mig gerne tilbage, når du finder lige den wiki, som du syns er perfekt.

Hvis du arbejder meget med dokumenter, som alle i virksomheden skal kunne se og arbejde på, så kan jeg anbefale Google Docs. Det er gratis, og man kan endda samtidig arbejde på samme dokument! Google Docs har ikke så mange funktioner som Microsoft Office, men hvis du er web-orienteret og satser meget på online collaboration, så er Google Docs til dig.

Hvis du arbejder meget med filer, der skal samarbejdes på, så brug et Revisionsstyringssystem  som f. eks. open source programmet Subversion (det bruger vi selv).

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 23:09

Vi bruger et egenudviklet crm kaldet crmsys (www.crmsys.dk) som stiller vores behov for håndtering af stamkort, brugere og projekter, deadlines og filer. 

Der er naturligvis mulighed for Aminorabat, både inden systemet er offentligt tilgængeligt, og naturligvis også når systemet er klar til kommerciel lancering om et par uger.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Vilnius, Litauen
Tilmeldt 13. Nov 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 23:36

Vi bruger primært det prisvindende projektstyringssystem Basecamp til ekstern vidensdeling med vores partner/kunder. Internt så benytter vi Microsoft Office Groove 2007.

Dertil, så har vi også et Access CRM system.

Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 904
Fra  EDZO Skrevet kl. 08:31
Vi benytter også en wiki til intern vidensdeling, som f.eks. kodestandarder og kodestumper. Desuden benytter vi også projektstyringssystemer i stil med Basecamp.

EDZO - Håndlavede accessories til mænd, som butterflies, bælter og hatte.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)