Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan skal jeg formulere en gyldig regning

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. May 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lavet noget freelance arbejde for et firma og skal have formuleret en regning, som de kan bruge i deres regnskab, men problemet er at jeg ikke har styr på, hvordan sådan en regning lovmæssigt skal se ud.

Jeg læste i en anden tråd (http://www.amino.dk/forums/t/4818.aspx) at jeg skal selv oplyse det som b-skat, hvad er skatten der?
Min normale skattetakst er 39% - beløbet jeg skal have efter skat jeg skal have i hånden er 16.000 kr.

Håber nogle lidt mere erfarene bogholdere kan hjælpe med at udforme noget fornuftigt :) 

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 15:44

Hersa:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=171274&vId=0&search=fakturakravene

Skatten er ligesom anden lønindtægt bortset fra at du kun kan bruge dit bundfradrag ét sted. Derfor har du et B-skattekort som kun viser en trækprocent, der dog skal korrigeres ved at du nu sikkert tjener mere end først antaget. Det klares på dit lokale skattekontor.

MvhAS

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Tilmeldt 8. May 08
Skrevet kl. 16:12
Tilmeldt 8. May 08
Skrevet kl. 16:32

Kan jeg evt. gøre det let og sige de betaler mig beløbet + 40% og så står jeg selv for at indberette osv og så skriver de at de har udbetalt så og så meget til mit personnummer? Eller vil der være usete problemer i det?    

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:08

Hej!

Du kan finde fakturaskabeloner på microsofts hjemmeside.

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 10:49

Pas nu på, - der er 2 alternativer i et samarbejdsforhold:

a) ENTEN er du lønmodtager og så er den der hyrer dig pligtig til at indeholde skat jf. bestemmelserne i kildeskatteloven f.eks. i henhold til din trækprocent på B-skattekortet.

b) ELLER er du konsulent. Dvs du har en virksomhed som skriver fakturaer til kunderne og dermed skal du selv svare moms og skat.

...skattevæsenet kan (tror de) subjektivt vurdere og evt. underkende et konsulentforhold som værende et skjult "ansættelsesforhold". Det er fordi der kan være en række kunde-/arbejdsgiver-fordele ved at hyre konsulenter, og dermed undgå kildeskatteloven, funktionærloven osv, - der ser man altså eksempler på at SKAT dømmer et konsulent-forhold som et ansættelsesforhold, og dermed gør "kunden" pligtig til at indeholde skat osv - og samtidig fratager leverandøren for muligheden for at trække ting fra. Der sker typisk hvis du kun har een kunde, og at du bruger al din arbejdstid (160t/md) på den samme kunde, ELLER hvis kunden har det der så flot hedder instruktions-beføjelsen. Altså han bestemmer hvornår du møder, hvad du laver, hvordan du laver det, og hvornår du må gå hjem.

MvhAS

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)