Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorar og skat

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. May 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen der kan vejlede mig omkring honorar. Jeg har virksomhed, enkeltmandsvirksomhed, og vil gerne honorere min mand, når han udfører opgaver for mig. Hvordan skal jeg forholde mig skattemæssigt? Hvis nu kunden betaler 4000,- for en given opgave som honorar til firmaet og jeg så ønsker at give min mand 1000 for denne opgave, hvordan foregår det så skattemæssigt? Hvordan skal jeg forholde mig i denne situation, således at jeg ikke kommer til at betale skat flere gange?

Håber der er en der kan hjælpe.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:36

Hej!

Er i gift?

Tilmeldt 1. May 08
Skrevet kl. 20:49

Ja vi er gift. Jeg vil jo helst ikke i maskinen hos SKAT. Mit mål er at generere omsætning og ændre selskabsform til APS eller lignende.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:45

Hej!

Principielt er det underordnet, når i er gift.

Men i kan da godt gøre som foreslået, uden at det giver problemer med SKAT!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:39

Helt præcist kan du lade ham være medarbejdende ægtefælle eller lønansætte ham. Gør du ingen af de to ting vil det hele komme til beskatning hos dig.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 1. May 08
Skrevet kl. 21:26

Tusind tak for svaret. Jeg er bare ikke sikker på at jeg helt forstår svaret.

Jeg fakturerer kunden 10.000,- som et honorar for en given opgave. Der er altså ikke moms. Da min mand har lavet en opgave for mig får han et honorar på f.eks 1.000,-  af de 10.000,- eller lignende. Hvordan er skatten så hvis det gøres på den måde. Hvordan undgår man 2 x skat.

Jeg tror ikke modellen som medejer er en god ide til at starte med, men måske skulle vi overveje APS eller en anden selskabsform. Der er ikke så mange indtægter pt, men det kommer der.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 02:09

Hvorfor er der ikke moms på honoraret for den givne opgave ?  

Hvis I henfører 1.000 kr. til din mand enten som løn eller indkomst som medarbejdend ægtefælle fragår de 1.000 kr. jo i din indkomst. Dvs. I vil aldrig komme til at betale skat to gange.

Tilmeldt 1. May 08
Skrevet kl. 06:56

Honnoraret er uden moms fordi det er honorar for en række artikler. Billeder til artiklerne er der dog moms på, da det er en vare.  Jeg ville oprindeligt have haft at der kom moms på artiklerne også, men det vil virksomheden ikke være med til så det må jeg jo acceptere. Jeg må gå ud fra at de overholder skattereglerne. Er du enig i dette?

Selvfølgelig med skatten.  Kan godt se det nu. hmmm.

Er et enkeltmandsfirma nu. Hvordan med selskabsformer. Er der nogle skattemæssige fordele ved at ændre selskabsform og i så fald hvad vil du anbefale?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:34

Ja det lyder rigtigt. Nu er det jo svært at sige på dette grundlag men umiddelbart kan jeg ikke se mange fordele for dig ved at omdanne til selskab.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)