Jeg har lige fundet ud af, at en anden webshop har taget billeder fra vores butik og benyttet dem som produktfotos på sin egen webshop.
Der er tale om fotos vi selv har taget (vi sælger børnetøj, så det er ret nemt at genkende billederne på den måle tøjet ligger/krøller mv.på)
Jeg har mailet den pågældende webshop at det er uacceptabelt og at de skal fjerne billederne. Men hvad kan man ellers gøre?
Jeg har nu i dag copyright-beskyttet mine billeder, så det bliver lidt mere besværligt for dem at snuppe flere. (og jo, det skulle jeg have gjort fra starten af)
Men er der ellers nogle råd til, hvad jeg gøre/skrive. Er lidt træt af at de bare snupper vores arbejde og præsenterer deres produkter med vores billeder.
Alle former for indhold du har produceret og præsenteret på nettet er ophavsretligt beskyttet, og må ikke bruges af andre uden dit samtykke - så rent juridisk er der ingen tvivl om, hvor du står.
At få overtrædere til at makke ret kan være lidt sværere, men hvis jeg var dig, ville jeg gribe telefonen og ringe til dem. Det er sværere at ignorere en person i telefonen end pr. mail.
Har du ikke held med det, er en skrivelse fra en advokat ofte nok til at "skræmme" de fleste på plads. Jeg tvivler på at du behøver gå længere.
Enten kan du gøre som foreslået og ringe til dem selv - ellers også kan du skrue bissen på med det samme og få en advokat til at sende et brev.
Måske endda med krav om erstatning?
Ikke at du nødvendigvis skal gå så langt som til retssager, men i hvert fald vil et advokatbrev gøre dem opmærksom på, at de har gang i ulovligheder, der kan koste dem penge.
her kommer lige lidt hjælp set fra bagklogskabens lys..
jeg har pt. en kunde som har nogle meget unikke billeder af hendes ting på hendes side. Hendes problem er at kunderne printer billederne ud, og kan så senere ikke huske hvor de har fundet billederne henne. Kunderne går herefter til en konkurrent og får lavet et produkt der ligner meget.
jeg har foreslået hende at få skrevet hendes firmanavn et sted på billedet. (evt. nederst eller ned langs siden på billedet, hvor det ikke generer).
Så det er hun i fuld gang med nu.
Billederne bliver ikke umulige at tage, men det tage unægteligt lidt længere når det ikke bare er "copy-paste". så kunne det være det havde en præventiv effekt?