Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dybdelinks og RSS feeds ??

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg er lidt i tvivl om hvordan lovgivningen er på dette område, hvis vi tager en side som f.eks. overskrift.dk, så har de jo listet en helt masse feeds, og det er jo alt sammen fint, men jeg kan se at mange websider skriver: "Vores RSS-feeds er udelukkende til privat brug og må ikke bruges i sammenhæng med kommercielle interesser" eller "vi accepterer vi ikke gentagen og systematisk brug af dybe links direkte til underliggende materiale på hjemmesiden" eller "materialet må ikke indekseres uden tilladelse" osv.

Men kan man overhovedet bestemme om folk må dybdelinke til ens indhold?, og hvordan er det med RSS, der er jo ofte en lille tekst linje og så et link tilbage til hovedartiklen - skal man altid spørge om lov før man tilføjer et feed til f.eks. en webside, eller hvordan hænger det hele lige sammen?

Jeg har selv lige fundet et okay svar her

Fra Randers
Tilmeldt 13. Nov 05
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

> Men kan man overhovedet bestemme om folk må dybdelinke til ens indhold?  

Ja det kan man - desværre. Nedenstående link er en artikel omkring en sag mellem Newsbooster og De Danske Fagblades forening
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=13337

Man kan mene om dybe links hvad man vil, men jeg synes det er undergravende for hele den måde internettet fungerer på, at nogle vælger at forbyde dybe links. Det er naturligvis et økonomisk spørgsmål for nogle, men jeg tror, hvis de firmaer gik ind og analyserede deres trafik, så ville de hurtigt opdage at deeplinking gavner fremfor det modsatte.

Jeg mener netop ovenstående dom dannede præcedens herhjemme. Men jeg håber med tiden at den bliver taget op til revurdering.

[edit]
Jeg opdagede lige at dit link omtaler newsbooster-sagen og Home vs. Ofir. Men mit råd vil nok være - er du i tvivl så send de folk der har det feed du vil vise en email og spørg om du må.. så kan du ikke gå helt galt i byen ;-)
[/edit]

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)