Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny bil

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Vipperød
Tilmeldt 11. May 06
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Er der en der kan hjælpe mig lidt. Jeg er kommet i den situation at jeg pludselig skal ha en bil jeg kan køre i privat. Så tænkte jeg at jeg kunne købe en bil som jeg kan bruge i firmaet og ganske lidt privat. Alternativt skal jeg ha 2 biler, og det virker lidt åndssvagt, da jeg kun skal bruge den private i weekenderne, plus at så skal man skifte rundt osv.

Men hvad er bedste at gøre, kører ca 30.000-40.000 km om året.

Håber at der er en der kan hjælpe mig lidt på rette vej, ved intet om det.

På forhånd tak. 

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 12:37

Hvorfor ikke bare få godtgørelse for erhvervsmæssig kørsel i privatbil?

Fra Vipperød
Tilmeldt 11. May 06
Skrevet kl. 13:56

Hej

Jo det er jo en af mulighederne, men ville gerne hører om hvad folk synes er den bedste løsning.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:28

Det er et spørgsmål om skattefri godtgørelse for en bil udenfor virksomheden eller bil i virksomheden og skat af fri bil. Hvad der bedst kan svare sig afhænger helt af hvor dyr bilen er, dit kørselsmønster (fordeling erhverv privat) og en række andre forhold.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Vipperød
Tilmeldt 11. May 06
Skrevet kl. 11:20

Hej

Mange tak for dit svar.

Det er en bil til ca 250.000 ex. moms. Jeg kører ca 30-40.000 km om året hvor af de 5- 10.000 er privat.

Kan du gi en hurtig vurdering ud fra det?

På forhånd tak

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:21

Tja - den er ikke åbenbar

Køb0er du bilen selv får du ca. 70.000 kr. i godtgørelse årligt skattefrit. Dvs. da du formentlig driver virksomheden personligt får du det som fradrag i virksomhedens indkomst. Der vil være et mindre overskud når udgifter til benzin, reparation m.v. er trukket fra. Til gengæld skal du også selv bære finansieringen af bilen + værdiforringelser 

Har du den som fri bil vil du blive beskattet af ca. 75.000 årligt, og virksomheden vil få fradrag for samtlige udgifter på bilen, herunder afskrivninger.

Den havde været mere oplagt hvis en større del af din kørsel var privat, men jeg hælder nok mest til den fri bil da bilen herved kan købes for virksomhedens midler og du opnår afskrivning på denne. Står du med pengene til at købe bilen for privat er den dog mere vanskelig. 

En ide kunne være at lave et regneark og sætte de to situationer op imod hinanden. Evt. bruge HLB bil på www.hlb.dk  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)