Spørgsmålet til en million: Hvad er et brand?
- Et brand er virksomhedens image hos kunder og andre interessenter
- Et brand er et særkende, der skiller din virksomhed positivt ud i forhold til konkurrenterne
- Et brand er et løfte om andet og mere end den generiske vare/ydelse
- Et brand er en værdi der skaber præferencer, som styrker virksomhedens konkurrenceevne
Hvorfor er branding en god idé?
- Formålet med branding er at differentiere sig og skabe et positivt image, så kunderne oplever et klart valg og udvikler gentagne præferencer (loyalitet)
- Et positivt og klart image gør salget nemmere, og der opnås hurtigere accept af nye produkter
- Jo mere positivt image, jo højere priser kan man tage
- Styrker forhandlingsposition overfor sam-arbejdspartnere
Effekt ved et internt stærkt brand:
- Er med til at samle organisationen i tanke og handling mod fælles mål
- Gør medarbejderne stolte og fastholder dem
- Kan tiltrække nye dygtige medarbejdere
Hvor meget skal man investere?
- Tommelfingerregel i følge mediebureau: Share of market = share of voice
- Hvis man ikke gør det overlader man markedsscenen til konkurrenterne – og så definerer de indirekte et image af dig som inaktiv og fraværende
- Markedsledere kan nøjes med SOM > SOV
- For de mindre markedsaktører gælder SOM < SOV
Hvordan tracker man indsatsen af branding? Forskellige målemetoder afhængigt af, hvor ”modent” brandet er:
- Mærkekendskab (Top of mind)
- Kvantitative studier af præferencer i form af markedskort/positioneringskort (måler mærkeloyalitet)
- Salg i forhold til markedsføringsindsats (ROI)
- Værdien af virksomhedernes immaterielle værdier
|