Min drøm er at åbne en Plade/CD forretning med en jævnaldrende kammerat, og vi har haft denne drøm i et par år. Selv er jeg Uddannet IT-supporter og går arbejdsløs pt. jeg har dog nogle spørgsmål til/om mine drømme. 1. Hvordan startede du/i selv som selvstændige, og hvad fik jeg til det? 2. Hvad kræver det af en som person at være selvstændig? 3. Om du/i har gode råd, andre steder jeg kan lede om emnet(og blive klogere) håber jeg har postet det rigtige sted :) og håber på positive svar. på forhånd tak :) Nicolaj. |
Hej Nicolaj
Det var mange spørgsmål. Men først og fremmest: Jeg startede mit eget, fordi jeg i en alt for sen alder fandt ud af, at jeg har det bedst med direkte udfordringer og har det svært med utåleligt langsommelige beslutningsprocesser i politisk valgte bestyrelser (jeg har arbejdet i foreningsverdenen før). Jeg kunne simpelthen ikke lade være, Da først tanken var født, var den uundgåelig: Jeg måtte give mig selv en chance...
Alt efter hvordan du vender og drejer det, er svaret på spørgsmål to: Du skal kunne så meget som muligt, så du ikke skal købe dig til for megen hjælp og være klar til at knokle målrettet til en urimelig lav løn i meget lang tid. Jeg tror, at det vigtigste er viljen til succes. Og begejstring for et projekt er også en god drivkraft. Mirakler kan se, hvis man virkelig vil dem.
Det med alderen er ligemeget, jeg kender flere iværksættere, som klarer sig fint i din alder - men de er også meget sikre på, hvad det er de vil, og skænker ikke alderen en tanke. Jeg har en netværksgruppe, hvor en marketingsmand startede firma som 22-årig, han har nu 15 fuldtidsansatte, og det er vel 5 år siden, han startede.
Prøv at formulere dit projekt som det muliges kunst: Hvis ikke du kan starte en stor forretning på Strøget lige nu, er der måske noget andet, du kan gøre. Måske starte en hobbyvirksomhed af en slags for dog at øve sig i erhvervsdrift? Måske starte på en utraditionel måde?
Se på Martin Thorborgs karriere: Han startede også "et umuligt projekt" som meget ung og med næsten ingen penge. Men det gik dog alligevel, som det vist fremgår... Find dine helte og spejl dig i dem - lad dig inspirere....
Andre steder: Der er masser af information. Men start med dit lokale erhvervscenter, du kan finde adressen på det her: http://startguiden.virk.dk/virkportal/site/startguiden/vejledning/regionalerhvervsservice.aspx
Rigtig god fornøjelse