Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er hovedbeskæftigelse?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Er min hovedbeskæftigelse det arbejde hvor jeg bruger mit a kort?

Problemet er at jeg har 112 km til skole. Det tager 1,15 time i bil og 3 timer med det offentlige .....hver vej. Men med SU kan jeg IKKE få kørepenge og er tvunget til toget. Får jeg et fritidsjob i samme by som uddannelses stedet er det et fritidsjob som jeg heller ikke kan få kørselsfradrag til .......

Men de jobs jeg har på hånden løber hurtig over SUén og jeg kan derfor aflevere mit a-kort til dem. Er dette så mit hoved erhverv? For så må jeg kunne få fradrag.....eller er det helt hat og briller Cool

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorvidt du kan få befordringsfradrag eller kørepenge har intet med dit skattekort at gøre. Du kan få kørselsfradrag lige så snart vi taler om kørsel til et indtægtsgivende arbejdssted, herunder et fritidsarbejdssted  og det er underordnet hvad du tjener, medmindre vi er helt ude i ekstremerne. Kørepenge kan du ikke få medmindre der er tale om kørsel til skiftende arbejdssteder og slet ikke hvis du kører i tog.

Men hvis du kan få din arbejdsgiver til at betale dit togkort (evt .mod at acceptere en lavere løn) er det skattefrit forudsat at du ikke bruger togkortet privat og på den måde får du reduceret din "SU løn".   

Man kan så diskutere her, både hvad befordringsfradraget og et togkort angår hvordan det forholder sig når du går i skole i samme by men jeg kan sådan set ikke se at Skat kan gøre noget ved, men vil heller ikke afvise det. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)