Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistrering og A-kasse dagpenge

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Apr 07
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Om ca. 3 måneder stopper jeg mit arbejde som lønmodtager for at forsøge at opstarte min egen forretning. Herefter får jeg udbetalt dagpenge fra min A-kasse.

1. Hvis jeg bliver momsregistreret går det så ud over mine dagpenge?

2. Findes der en form for iværksætterydelse til folk som mig?

Mvh Søren

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 10:22

Jeg mener kun du kan modtage dagpenge i 52 uger, når du har virksomhed ved siden af. Men du skal nok regne med at din indtægt bliver modregnet i dine dagpenge. Det holder heller ikke at være selvstændig på dagpenge..lol

Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 11:38

Det er et meget besværligt område du bevæger dig ud i dér og mener at det har været diskuteret før herinde...Der er mig bekendt ikke noget der hedder iværksætterydelse længere.

Det er i nogle tilfælde muligt at få supplerende dagpenge (det fik jeg selv i et halvt års tid for 5 år tilbage), hvor du så fratrækkes det antal timer som du bruger i din virksomhed (uanset indtægt fra virksomheden). Men det kræver at du meldes arbejdsløs og står til rådighed, hvilket jo vil sige at du meget hurtigt vil blive sendt ud i jobsøgningskurser og evt. job mv. Og reglerne er vist lige lavet sådan, at det højst kan være i 30 uger.

Men ordningen er bestemt ikke møntet på, at man skal kunne finansiere opstarten af et firma på den måde, og hvis du lægger det sådan ud for A-kassen, så tror jeg at kassen klapper i med det samme!

Det kunne have været rart, hvis der fandtes en eller anden løsning, som kunne fremme folks lyst til at blive iværksættere, men egen opsparing er vist eneste mulighedSurprise

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 21:12

For at få dagpenge skal man være til rådighed for arbejdsmarkedet - hvilket vil sige at du blandt andet skal søge MINDST 4 jobs om ugen og dokumentere dette HVER eneste uge..... allerede her bliver det sku svært at finde tid til at starte virksomhed op samtidig... I hvert fald hvis du skal søge nogle jobs du også gerne vil have. Jeg læste dog i Weekendavisen om en der havde opfundet et lille gratis program der kunne søge 4 jobs helt automatisk over Jobnet.dk og vedhæfte ens CV derfra til jobansøgnings mailen. Det er sku sådan nogen Danmark hr brug for - innovativt og kreativt må man sige - jeg vil gerne indstille vedkommende til årets iværksætterpris :-)  

Jeg har selv prøvede noget tilsvarende som det du skal til at ud i nu - for at få dagpenge skulle man sige hvor meget tid man brugte på virksomheden i ugen og dette blev så modregnet i dagpengende... der siger du selvfølgelig 3 timer om ugen eller sådan noget i den dur... Du kan dog godt beregne dig på at blive tæppebombet med diverse formularer og skemaer du konstant skal udfylde ---- strategien er helt klar at genere dig mest muligt så du hurtigst muligt opgiver at få dagpenge.

Jeg synes nu det er meget godt at man ikke kan få iværksætterstøtte længere - det var sku for åndsvagt skruet sammen. Tænk hvis du havde en grønthandel nede i byen - uden iværksættterstøtte. Så kommer der en og åbner en grøntbiks ved siden af men han har iværksætterstøtte i ryggen... han udkonkurrere dig nu - fordi han ikke behøver tjene til sin egen løn. Da han så ikke længere kan få støtte lukker han da han ikke kan få det til at løbe rundt.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)