Jeg oprettede i Oktober 2007 en lille enkeltmandvirksomhed, som jeg lukkede igen i Januar 2008. Jeg har betalt moms for Oktober kvartal.
Mit spørgsmål lyder på hvornår jeg skal stoppe med at lave momsafregning. Jeg har modtaget en mail om jeg skal betale for Januar kvartal, senest den 13 maj, Men firmaet lukkede i starten af januar. Jeg har haft et par salg efterfølgende af de meget lille varelager jeg havde, skal jeg betale moms af det?
Håber I kan hjælpe mig, da jeg er helt grøn på området.
Når du er momsregistreret, så skal der laves moms regnskab af de vare du har købt solgt i den korte periode i Januar. Der er dog en beløbsgrænse for hvornår man skal momsregistreres (kan ikke huske eksakte tal). Hvilket ikke er relevant, da du er moms registreret.
Jeg går udfra at det "lille" varelager du har, er en rest fra Q4 07, og der har du vel trukket momsen fra?
Men hvis det kun er for en kort periode, så er det vel overkommeligt?
Du skal angive moms for den periode du har været momsregistreret. Hvis du har 'glemt' at afmelde momsregistreringen, så skal du fortsætte med at angive moms indtil den dato momsregistreringen slettes.
Har du varer i firmaet på den dato hvor du stopper med at være momsregistreret, så skal du betale moms af dem (som om du havde solgt dem til dig selv privat)
d.v.s. at du blev afmeldt fra moms engang i januar kvartal..
Det betyder at du i momsregnskabet for januar kvartal skal medtage som salgsmoms 25% af værdien af de varer der var/er tilbage i virksomheden. Altså faktisk det samme som at 'sælge' restlageret til dig selv privat. Værdien kan fastsættes til indkøbsprisen - eller lavere hvis det er ukurante varer.
Januar kvartal er det sidste du skal indsende momsregnskab for.
Hvis du så senere sælger disse varer, så er det en skattepligtig indtægt der skal på selvangivelsen selvom dit firma er 'lukket'. Er det kun småting kommer du dog nok ikke i fængsel.