Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

50% af webshops dør i løbet af få år

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 06
Indlæg ialt: 578
Fra  Firtal Brands ApS Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror utroligt mange af de webshops der starter i dag går en utrolig svær fremtid i møde. Internethandel står efter min mening overfor en centralisering i det at utroligt mange af de større firmaer i dansk detail begynder at røre på sig i forhold til nethandel.

Se bare Bilka der indenfor 2-3 år har hele deres sortiment på internettet. Derfor tror jeg at 50% af de internet handel virksomheder der starter op i dag, vil lukke og dø indenfor kort tid.

Det vil blive butiksdøden fra midt halvfemserne igen bare på internettet.

Disse store virksomheder har allerede uden e-handel besøgstal der slår selv de største webshops med længder, de mangler bare at finde ud af at bruge disse besøgende til noget.

Fra Holstebro
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 10:05

Man skal i hvert fald VIRKELIG differensiere sig, hvis man skal overleve der ude.

Ser man på nethandel af pc spil, er det fx. en svær krig at vinde. 80 % af de handlende, der ligger på top 10 på spilpriser.dk, har én eller anden form for kapitalfond i ryggen. De resterende 20 % er veletablerede distributører, der har startet deres egen webshop, som fx. coolshop.

Hvordan skal menig mand konkurrere med det?

Nonfood detail netbutikker, er der RIGELIGT af. Hvis man skal noget, så skal man sælge en service på nettet, hvor de store butikker ikke kan være med. Det må være der fremtiden er?

"Det kan ikke gå værre end galt..."

Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 06
Fra  Firtal Brands ApS Skrevet kl. 10:24

Jeg vil ihvertfald mene at vi går en tid i møde hvor mange af de små erhvervsdrivende der har startet en webshop op, og har en fornuftig forretning vil blive kørt over af de Brick'n'Mortar butikker der går på nettet, og faktisk allerede har kunderne på deres site.

Internethandlen vil blive omdefineret og mange små vil blive ædt med mindre de begynder at tænke strategisk. Der er jo ikke ret mange mindre butikker der kan leve op til hverken priser eller service ved nogen af de store kæder. Derudover skal disse butikker kæmpe i langt mindre grad med troværdighedsproblemer og lignende.

Men hvordan tænker man som webshop strategisk? Ja, det handler jo om at målrette sig og finde sin niche eller det der gør dig speciel. Og ja det kan gøres på prisen, men det er nok på tide at de fleste af os indser at den kamp vil vi tabe. Se bare IT-branchen på nettet, butikkerne drejer nøglen om i et væk. Hvad gør vi så når vi ikke kan bruge prisen. Ja, det er her langt de fleste webshops ryger af vognen da meget få har arbejdet med strategi og overhovedet har tænkt tanke hvordan bliver vi specielle. 

Ord som bedste service, hurtig levering og mange andre ligegyldigheder er meget brugt på nettet, men er principielt næsten ligegyldige i strategi sammenhænge. Det er meget få der kan præstere på nettet at differenciere sig på service, og det vil blive endnu færre i fremtiden.

Der findes dog ikke nogen guide eller let vej til at finde strategien, det handler om kreativitet og viden om din branche. Det er dog på tide at komme igang med disse tanker før de store kommer ind og æder markedet.

Hvorfor skal din kunde blive ved dig, når varen kan fås ved en større butik med langt mere troværdighed til en billigere pris og nok også en mere velfungerende shop?

Fra Holstebro
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 10:48

Jeg vil ikke give dig ret i, at man ikke kan differenciere sig på service. Det kan man, hvis man forstår hvad service er. Mange af de butikker, der kører på nettet nu, kører "automatisk". Dvs. man klikker ind, bestiller, betaler og klikker ud. Nogle dage efter kommer den varer man bestilte. Den ENESTE form for service, der er i den proces er "Tak fordi du valgte XXXXX.com" på den faktura, du får tilsendt din email. Det er ikke service... At der er oplyst et tlf.nr. man kan ringe til, hvis det hele går galt... Det er heller ikke service.

Nu nævner du Bilka. Det er tilfældigvis der jeg er udlært. Synes du Bilka er specielt servicemindet? Der står ingen steder, i deres idégrundlag, at service er én af deres parametre. Ganske vist har de en politik om hvordan kunder skal behandles... Men Bilkas servide, kontra den du får i en specialbutik? Den er nærmest ikke eksisterende.

Igen... Det kommer an på hvad du sælger. Og service ER svært at levere over nettet. Men der må sqda være nogen der ude, som gør tingene rigtigt? Nogen der kan måle sig noget bedre, end hvad fx. Bilka kan levere?

Men du har ret... Hvis man ikke vælger sin niche, kan man lige så godt give op. For skal man bare have en billig bog, så er det prisen der gælder, og så er det Bilka man vælger. :)

"Det kan ikke gå værre end galt..."

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 12:24

Servicen er nu lige præcis det de mindre webshops kan differentiere sig på i forhold til de store. Men hvad gidder også konkurrere på pris ;-)

Tror nu ikke der er bål og brand i så stor en grad du nævner, er bestemt sikker på at det blot er udviklingen. De små specialforretninger lever trods alt stadig i byerne, selvom vi troede det værste da de første varehuse dukkede op.

// Jesper Skov

Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 06
Fra  Firtal Brands ApS Skrevet kl. 19:15

Jeg ved det kan lade sig gøre at diffenrentiere sig i forhold til de store, men min pointe er at man skal være opmærksom på at det kræver strategisk tænkning og målrettet arbejde med dette.

Internethandel går ind i the big leagues og er nu et sted hvor opmærksomheden er stor og er endelig blevet accepteret som en forretningsplads, derfor tror jeg at alle der ikke har noget reelt at byde på forsvinder, og det er efter min mening ret mange. Det bliver spændende at se hvad der sker. Der er en stor fremtid for de der følger med tiden.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 19:36

Hvis det passer det i fyre af, så bliver det jo meget lettere at finde sine vare på nettet! SÅ alt vi behøver en vel en index side med 100 sites. Det bliver da fedt ! Jeg tror bare ikke man skal ligge for meget i det. Big Smile

Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 06
Fra  Firtal Brands ApS Skrevet kl. 19:42

Ja, det ville jo faktisk være rart at der lige pludselig var styr på det. Det er jo endnu en ting der peger i retning af en ændring af markedet, at kunderne efterspørger større overblik. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:38

Læste en artikel i Børsen for. ca. 1 måneds tid siden (har desværre ikke linket), som i store træk handlede om, at prisen ikke er en særlig vigtig parameter når vi snakker internethandel. Derimod burde man slå på faktorer, såsom service, leveringstid m.m. :-)

www.userfriendly.dk

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)