Hej Amino.
Jeg sidder og er ved at ligge en sidste hånd på mit cms system og er på udkig efter en WYSIWYG editor, der har jeg da fundet FCKeditor'en men må jeg godt sælge den med mit cms system? er det logligt eller ej,
Hilsen Jesper Lindstrøm Nielsen |
FCKeditor er så flinke, at de har listet deres licensbetingelser direkte på hjemmesiden under menupunktet License.
De har listet fire forskellige licenser, som FCKeditor frigives under:
- GPL - GNU General Public License - den mest udbredte fri software- og open source-licens, hvor brugere skal have adgang til kildekoden på forlangene - også de ændringer du måtte komme med. Hvis softwaren er et softwarebibliotek, så skal softwaren som kalder biblioteket også være under GPL.
- LGPL - GNU Lesser General Public License - er udarbejdet til netop softwarebiblioteker, så der ikke er krav om, at software, som benytter softwarebiblioteket også skal være af samme licens(type).
- MPL - Mozilla Public License - er udarbejdet får at give den oprindelige udvikler flere rettigheder end dem, som benytter, distribuere eller videreudvikler softwaren.
- CDL - Closed Distribution License - er udarbejdet af FCKeditor selv baseret på LGPL så det er muligt at benytte FCKeditor i lukket kode ved at købe sig til dette. Til et websted USD 375, til virksomhedens websteder USD 850, til distribueret software USD 1.450.
Hvis du ikke vil have nogen bekymringer, så betal for den lukkede licens for distribueret software på USD 1.450.
Ellers kan du vælge at sælge dit system som et fri software- og open source-system under en af de tre andre licenser.
Her vil jeg anbefale at sælge systemet under GPL, da du så kan kræve af dem, der videreudvikler på dit CMS-system at de giver dig det videreudviklede, hvis det bliver benyttet af andre end dem selv (eller den der har hyret dem til videreudviklingen).
Formodentlig vil de fleste af dine kunder være ligeglad med, at dit CMS-system er frit - og vil ikke benytte sig af, at de har muligheden for at give det til andre (de har jo ligesom betalt for det).
At det er frit, kan også være en salgsparameter, når du kun er dig selv. For hvad vil der ske med CMS-systemet, hvis du ikke længere kan videreudvikle, tilpasse eller komme med fejlrettelser? Der kan være mange årsager til dette, men i alle tilfælde vil du have sat dine kunder i en meget dårlig situation, hvis du ikke har givet dem en rækket rettigheder til ændre i systemet.
Når man benytter sig af en af de udbredte, frie licenser, så behøver man ikke selv at bruge en masse ressourcer på at få udarbejdet en licens, som passer til netop samarbejdet med den enkelte kunde.
Og husk - det er kun dem, der på retmæssig vis har erhvervet sig dit CMS-system (læs: købt det) under GPL, som har de rettigheder/friheder, som licensen giver dem.
PS. Udover at være en del af holdet bag SALDI, har jeg også min egen virksomhed AgerCon, hvor jeg netop rådgiver virksomheder om brug og udvikling af fri software.