Jeg læste på jensense's blog, at det nu var et krav fra Google, at man havde en privacy policy på sine sites, når man kørte adsense-annoncer. Jeg har læst vilkår og betingelser igennem men kan ikke finde noget om emnet i den danske udgave. Det der bare undrer mig er, at der i den danske FAQ står, at "Vi har også tilføjet specifikke krav til politik til beskyttelse af
personlige oplysninger, som kræver, at udgivere skal bekendtgøre og
overholde en gennemskuelig politik til beskyttelse af personlige
oplysninger for deres brugere. Ifølge denne politik skal udgivere
underrette deres brugere om brugen af cookies og/eller web beacons til
at indsamle data i annoncevisningsprocessen."
Det kan jeg ikke finde nogen steder. Er det bare noget, der er indført i USA eller gælder det også danske sites? Hvis de vil gøre alvor af, at det er noget, der skal overholdes er der mange danske sites, der er i farezonen.
Det er også indført på danske sites, men der er ikke mange som lever op til det endnu. Selv Amino mangler at få det på og dermed bryder de faktisk Googles retningslinier, men tror nu ikke Amino bliver smidt ud af Adsense forløbig alligevel.
Følgende er kopieret fra Googles egen hjemmeside (https://www.google.com/adsense/localized-terms):
Du skal have og rette Dig efter en hensigtsmæssig politik
til beskyttelse af personlige oplysninger, der klart angiver, at tredjeparter
kan lægge og læse cookies på Dine brugeres browser eller anvende web-beacons
til at indsamle oplysninger, mens annoncer vises på Dit websted. Din politik
til beskyttelse af personlige oplysninger bør også indeholde oplysninger om
brugernes muligheder for at styre cookies.
Så der er vist ingen tvivl om, at dette også gælder for Danmark... spørgsmålet er så bare, om det er noget, de vil håndhæve.
Jeg hjælper med på www.madforlivet.com. Sunde opskrifter og inspiration til et sundt liv.
Mit næste spørgsmål er så: hvad fanden skal man så skrive i de vilkår. For der er jo ikke meget hjælp at hente i googles udlægning. Hvad skal f.eks. et ganske almindeligt website skrive, som består af en simpel wordpress-blog?
Det er nu ved at være et godt stykke tid siden disse nye retningslinier trådte i kraft, men jeg har endnu ikke set en eneste dansk webside som overholder det med kravet om politik til beskyttelse af personlige oplysninger, hvor man oplyser om googles brug af cookies og web-beacons.
Nogen der har set en side som bruger adsense og som overholder disse regler?
Nu er det så også pænt lang tid siden, at jeg skrev det indlæg :-) Men mit spørgsmål er sådan set stadig aktuelt: Hvad skal man helt præcist skrive i de vilkår? Kan man bare skrive noget i retning af, at tredjeparter
kan lægge og læse cookies på Dine brugeres browser eller anvende web-beacons
til at indsamle oplysninger, mens annoncer vises på Dit websted. Din politik
til beskyttelse af personlige oplysninger bør også indeholde oplysninger om
brugernes muligheder for at styre cookies. ?
JenSense har lavet en meget detaljeret standard adsense privacy policy, som du bare kan oversætte, hvis du vil have en lang udgave. Google kræver dog slet ikke så meget, så jeg ville nok personligt foretrække en kortere udgave. Nedenstående er mit forslag til en dansk udgave (feel free to copy/paste):
Privacy Policy: For god ordens skyld vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at vores website tillader tredjeparter at lægge og læse cookies i din browser med henblik på at levere en bedre annonceringsoplevelse. Dette er helt normal praksis på internettet, men hvis du ikke ønsker dette, kan du til hver en tid deaktivere cookies via dine browser-indstillinger.
Hvis du bare lægger den snippet ind et eller andet sted på jeres website, så burde alt være ok. Google kræver ikke, at din privacy policy placeres hverken et bestemt sted eller på hver enkelt side på dit website.
Jeg hjælper med på www.madforlivet.com. Sunde opskrifter og inspiration til et sundt liv.